Inkluze osob na invalidním vozíku do ZŠ jako sociálně pedagogické téma
Show simple item record
dc.contributor.advisor |
Balvín, Jaroslav
|
|
dc.contributor.author |
Hanzelková, Zuzana
|
|
dc.date.accessioned |
2013-10-06T17:48:02Z |
|
dc.date.available |
2013-10-06T17:48:02Z |
|
dc.date.issued |
2012-11-30 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/20976
|
|
dc.description.abstract |
Předkládaná diplomová práce se věnuje problematice inkluze, konkrétně je zaměřena na inkluzi osob (dětí) s tělesným postižením na invalidním vozíku do běžných základních škol v České republice. V teoretické části je přiblížen samotný pojem inkluze a inkluzivní vzdělávání, včetně historie inkluze v České republice a ve vybraných zemích celého světa. Dále teoretická část pojednává o vztahu sociální pedagogiky k inkluzi dětí s tělesným postižením na invalidním vozíku do běžných základních škol a o typech poruch hybnosti a kompenzačních pomůckách pro osoby s tělesným postižením. Tyto poznatky jsou doplněny o vlastní kvalitativní výzkum realizovaný formou rozhovorů s rodiči dětí s tělesným postižením na invalidním vozíku navštěvujících běžnou základní školu, s rodiči ?zdravých? spolužáků těchto dětí a s jejich třídními učiteli. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak jsou všichni tito účastníci s probíhající inkluzí spokojeni. Největší spokojenost byla shledána u rodičů ?zdravých? spolužáků, což může být vysvětleno jejich nejnižší účastí v procesu inkluze. Naproti tomu rodiče dětí s tělesným postižením na invalidním vozíku a třídní učitelé těchto dětí dokáží popsat nedostatky, které brání kvalitnějšímu rozvoji procesu inkluze. |
cs |
dc.format |
96 s., 16 s. příloh |
cs |
dc.format.extent |
1762010 bytes |
cs |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
inkluze
|
cs |
dc.subject |
integrace
|
cs |
dc.subject |
inkluzivní vzdělávání
|
cs |
dc.subject |
tělesné postižení
|
cs |
dc.subject |
invalidní vozík
|
cs |
dc.subject |
třetí sektor
|
cs |
dc.subject |
podpora státu
|
cs |
dc.subject |
inclusion
|
en |
dc.subject |
integration
|
en |
dc.subject |
inclusive education
|
en |
dc.subject |
disability
|
en |
dc.subject |
wheelchair
|
en |
dc.subject |
third sector
|
en |
dc.subject |
state support
|
en |
dc.title |
Inkluze osob na invalidním vozíku do ZŠ jako sociálně pedagogické téma |
cs |
dc.title.alternative |
Inclusion of Wheelchair Users into Primary Schools as a Social Pedagogical Theme |
en |
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Marášková, Ivana |
|
dc.date.accepted |
2013-05-30 |
|
dc.description.abstract-translated |
This thesis deals with the issue of inclusion, specifically focuses on the inclusion of people (children) with disabilities in a wheelchair in mainstream primary schools in the Czech Republic. The theoretical part is approached very concept of inclusion and inclusive education, including history of inclusion in the Czech Republic and in selected countries around the world. Further theoretical part discusses the relationship between social pedagogy and inclusion of children with disabilities in a wheelchair in mainstream primary schools and the types of movement disorders and mobility aids for persons with disabilities. These findings are complemented by qualitative research realized in the form of interviews with parents of children with disabilities in a wheelchair attending ordinary schools, with parents ?healthy? classmates of these children and their class teachers. The aim of the research was to determine how all these participants with ongoing inclusions are satisfied. The greatest satisfaction was found in the parents of ?healthy? classmates, which may be explained by their lowest participation in the process of inclusion. In contrast, parents of children with disabilities in wheelchairs and class teachers of these children are able to describe the shortcomings that hinder the development process, better quality inclusions. |
en |
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
cs |
dc.description.result |
obhájeno |
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/160
|
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/220
|
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
30424
|
|
utb.result.grade |
E |
|
dc.date.submitted |
2013-04-24 |
|
local.subject |
základní školy
|
cs |
local.subject |
vozíčkáři
|
cs |
local.subject |
elementary schools
|
en |
local.subject |
wheelchair users
|
en |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account