dc.contributor.advisor |
Oralová, Renata
|
|
dc.contributor.author |
Kudláčková, Tereza
|
|
dc.date.accessioned |
2013-10-06T18:15:11Z |
|
dc.date.available |
2013-10-06T18:15:11Z |
|
dc.date.issued |
2011-11-30 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/21019
|
|
dc.description.abstract |
Diplomová práce se zabývá faktory, které pracovníci orgánu sociálně?právní ochrany dětí, obcí s rozšířenou působností, zvažují při svém procesu rozhodování o přistoupení k uložení výchovného opatření dle Zákona o rodině a Zákona o sociálně právní ochraně dětí v případech ohrožení nezletilého dítěte. V jednotlivých kapitolách se blíže věnuje ústavní výchově, nejzávažnějšímu výchovnému opatření ukládaného soudem. Popisuje determinanty, které mohou negativně ovlivňovat výchovnou způsobilost rodičů a jak pracovníci orgánu sociálně-právní ochrany dětí postupují při vyhodnocování situace ohroženého dítěte. Specifikuje i další výchovná opatření, zabývá se úlohou orgánu sociálně?právní ochrany dětí při umístění nezletilého dítěte do ústavního zařízení a během jeho pobytu. Shrnuje poznatky o vlivu ústavní péče na osobnost dítěte a rozebírá legislativní změny, jejichž cílem je snížit počet dětí v ústavních zařízeních. Prostřednictvím rozhovorů s pracovníky orgánu sociálně?právní ochrany je zodpovězena výzkumná otázka dle zakotvené teorie, která se týká determinantů, které považují pracovníci OSPOD za subjektivně významné při svém procesu rozhodování o podání návrhu k soudu na nařízení ústavní výchovy případně předběžného opatření. |
cs |
dc.format |
80 s. |
cs |
dc.format.extent |
1754204 bytes |
cs |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
orgán sociálně?právní ochrany dětí
|
cs |
dc.subject |
ohrožené děti
|
cs |
dc.subject |
uložení výchovného opatření
|
cs |
dc.subject |
ústavní výchova
|
cs |
dc.subject |
rodičovská zodpovědnost
|
cs |
dc.subject |
nízké rodičovské kompetence
|
cs |
dc.subject |
kvalitativní výzkum
|
cs |
dc.subject |
zakotvená teorie
|
cs |
dc.subject |
Keywords: authorities responsible for social and legal protection of children
|
en |
dc.subject |
minor children at risk
|
en |
dc.subject |
impose an upbringing measure
|
en |
dc.subject |
institutional care
|
en |
dc.subject |
parental responsibility
|
en |
dc.subject |
low parental competence
|
en |
dc.subject |
qualitative research
|
en |
dc.subject |
common theory
|
en |
dc.title |
Ústavní výchova a její determinanty z pohledu orgánu sociálně právní ochrany dětí |
cs |
dc.title.alternative |
Institutional Care and Its Determinants from the Point of View of Authorities for Social and Legal Protection of Children |
en |
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Tannenbergerová, Monika |
|
dc.date.accepted |
2013-05-14 |
|
dc.description.abstract-translated |
This Diploma Thesis focuses on factors which social workers of responsible town authorities consider during their decision-making process about imposing an upbringing measure according to family law and law about social and legal protection of children in cases of a minor child at risk. The particular chapters deal in detail with institutional upbringing, which is regarded as the most serious upbringing measure imposed by court. The Diploma Thesis describes factors which can negatively affect parental responsibility and how social workers proceed with assessment of a situation of a minor child at risk. The Diploma Thesis specifies other upbringing measures concerning the role of authorities responsible for social and legal protection of children by their placement into an institutional organization and during their stay there. The text gathers facts about influence of institutional care on personality of a child and analyses legislative changes, the target of which is to reduce the number of children in institutional care. Thanks to interviews with social workers is answered a research question according to common theory. This research question focuses on determinants which social workers consider subjectively relevant to their desision-making process about suggesting institutional upbringing or a draft proposal for court. |
en |
dc.description.department |
Katedra pedagogiky |
cs |
dc.description.result |
obhájeno |
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/97
|
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/220
|
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
29084
|
|
utb.result.grade |
B |
|
dc.date.submitted |
2013-03-27 |
|