dc.contributor.advisor |
Hrbáčková, Karla
|
|
dc.contributor.author |
Musilová, Petra
|
|
dc.date.accessioned |
2013-10-07T01:02:58Z |
|
dc.date.available |
2013-10-07T01:02:58Z |
|
dc.date.issued |
2012-11-30 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/21546
|
|
dc.description.abstract |
Diplomová práce se zabývá problematikou autoregulace u dětí předškolního věku. Teoretická část objasňuje autoregulaci a s ní související pojmy (jáství, motivaci, vůli, emoce, metakognice), zmiňuje také některé teorie autoregulace. Dále se teoretická část zabývá charakteristikou dětí v předškolním věku, jejich vnímáním, pozorností, pamětí, myšlením a socializací. Závěr teoretické části je věnován alternativnímu vzdělávání. Konkrétně se zaměřuje na Montessori pedagogiku. Cílem praktické části je prostřednictvím testování zjistit míru autoregulace u dětí předškolního věku se zaměřením na rozdíly mezi dětmi procházející Montessori vzděláváním a dětmi z tradiční mateřské školy. Zjištěnou míru autoregulace dále porovnávám se znalostmi dětí, které se týkají běžného života. |
cs |
dc.format |
81 s. |
cs |
dc.format.extent |
7237738 bytes |
cs |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
autoregulace
|
cs |
dc.subject |
jáství
|
cs |
dc.subject |
motivace
|
cs |
dc.subject |
vůle
|
cs |
dc.subject |
emoce
|
cs |
dc.subject |
metakognice
|
cs |
dc.subject |
vnímání
|
cs |
dc.subject |
pozornost
|
cs |
dc.subject |
paměť
|
cs |
dc.subject |
myšlení
|
cs |
dc.subject |
socializace
|
cs |
dc.subject |
alternativní vzdělávání
|
cs |
dc.subject |
Montessori vzdělávání
|
cs |
dc.subject |
self-regulation
|
en |
dc.subject |
selfhood
|
en |
dc.subject |
motivation
|
en |
dc.subject |
will
|
en |
dc.subject |
emotion
|
en |
dc.subject |
metacognition
|
en |
dc.subject |
perception
|
en |
dc.subject |
attention
|
en |
dc.subject |
memory
|
en |
dc.subject |
thinking
|
en |
dc.subject |
socialization
|
en |
dc.subject |
alternative education
|
en |
dc.subject |
Montessori?s educative system
|
en |
dc.title |
Autoregulace u dětí předškolního věku v alternativním vzdělávání |
cs |
dc.title.alternative |
Self-Regulation in Preschool-Aged Children in Alternative Education |
en |
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Hladík, Jakub |
|
dc.date.accepted |
2013-06-03 |
|
dc.description.abstract-translated |
This diploma thesis deals with the issue of preschoolers? self-regulation. Theoretical part clarifies the self-regulation and related terms (selfhood, motivation, will, emotion, metacognition) and names also a few theories of selfregulation. Theoretical part then deals also with preschoolers? characteristic, their perception, attention, memory, thinking and socialization. The end of theoretical part is dedicated to alternative education. Namely the Montessori?s educative system is mentioned. The goal of the practical part is to define the level of preschoolers? self-regulation contrary to the level of Montessori-educated children?s self-regulation and the level of preschoolers? self-regulation who attend traditional kindergartens. The defined level of selfregulation is then compared with the knowledge of children regarding every-day?s life. |
en |
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
cs |
dc.description.result |
obhájeno |
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/160
|
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/220
|
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
32158
|
|
utb.result.grade |
A |
|
dc.date.submitted |
2013-04-24 |
|
local.subject |
Mateřská škola Montessori
|
cs |
local.subject |
rozvoj osobnosti
|
cs |
local.subject |
předškolní děti
|
cs |
local.subject |
předškoláci
|
cs |
local.subject |
Montessori Kindergarten
|
en |
local.subject |
personality development
|
en |
local.subject |
preschool children
|
en |
local.subject |
preschoolers
|
en |