dc.contributor.advisor |
Plšková, Alena
|
|
dc.contributor.author |
Úlehlová, Jana
|
|
dc.date.accessioned |
2014-02-03T12:34:34Z |
|
dc.date.available |
2014-02-03T12:34:34Z |
|
dc.date.issued |
2012-03-16 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/27268
|
|
dc.description.abstract |
Předkládaná práce se zabývá charakteristikou a obsahem finanční gramotnosti a finančního vzdělávání. Vysvětluje možnosti a postupy zavádění finančního vzdělávání do výuky na základních školách. Změna společenského zřízení, rozmach tržní ekonomiky, konzumní způsob života, reklama, módní trendy, lehká dostupnost půjček, neosobní zacházení s penězi a neúměrné zadlužování vyvolalo oprávněnou potřebu finančního vzdělávání. Absence základů finanční gramotnosti způsobuje, že lidé nemají elementární znalosti a dovednosti v hospodaření se svými penězi, které by je účinně ochránily před útoky nevýhodných půjček. Proces předlužení vede často k exekucím, osobním bankrotům, sociálnímu vyloučení a následnému uvíznutí v sociální síti. Cílem finančního vzdělávání je to, aby byl žák vybaven takovými vědomostmi a dovednostmi, které mu budou nápomocny při bezpečném finančním rozhodování v dospělosti. |
cs |
dc.format |
71 s. |
cs |
dc.format.extent |
2325366 bytes |
cs |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cs |
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
finanční gramotnost
|
cs |
dc.subject |
finanční vzdělávání
|
cs |
dc.subject |
numerická gramotnost
|
cs |
dc.subject |
standardy finančního vzdělávání
|
cs |
dc.subject |
rodina
|
cs |
dc.subject |
výchova
|
cs |
dc.subject |
konzum
|
cs |
dc.subject |
reklama
|
cs |
dc.subject |
imaginární peníze
|
cs |
dc.subject |
kapesné
|
cs |
dc.subject |
nezaměstnanost
|
cs |
dc.subject |
předlužení
|
cs |
dc.subject |
dluhová past
|
cs |
dc.subject |
sociální vyloučení
|
cs |
dc.subject |
financial literacy
|
en |
dc.subject |
financial education
|
en |
dc.subject |
numeracy
|
en |
dc.subject |
standards of financial education
|
en |
dc.subject |
family upbringing
|
en |
dc.subject |
commercialism
|
en |
dc.subject |
advertising
|
en |
dc.subject |
imaginary money
|
en |
dc.subject |
pocket money
|
en |
dc.subject |
unemployment
|
en |
dc.subject |
excessive debt
|
en |
dc.subject |
debt trap
|
en |
dc.subject |
social exile
|
en |
dc.subject |
financial advisory centre
|
en |
dc.title |
Finanční gramotnost žáků základních škol |
cs |
dc.title.alternative |
Financial Literacy of Primary School Pupils |
en |
dc.type |
bakalářská práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Ronzová, Yvona |
|
dc.date.accepted |
2014-01-13 |
|
dc.description.abstract-translated |
This translated work deals with the characteristics and content of financial literacy and financial education. It explains the options and procedures for implementing financial education into the curriculum of primary schools. The change in social structure, expansion of the market economy, consumerism, advertising, fashion trends, ease of access to loans, impersonal handling of money, and disproportionate debt have prompted the need for financial education. The absence of financial literacy means that people lack the basic knowledge and skills for managing their own money that would effectively protect them from the onslaught of unsuitable loans. Excessive debt often leads to seizure of property, personal bankruptcy, social exile, and which can lead to getting caught in the social services network. The aim of financial education is to provide students with the knowledge and skills that will help them make sound financial decisions in adulthood. Of course, financial education is not a panacea; family upbringing also plays an indispensable role in the formation of values. |
en |
dc.description.department |
Katedra pedagogiky |
cs |
dc.description.result |
obhájeno |
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/97
|
cs |
dc.parent.uri |
http://hdl.handle.net/10563/220
|
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Bc. |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
29319
|
|
utb.result.grade |
B |
|
dc.date.submitted |
2013-11-25 |
|
local.subject |
základní školy
|
cs |
local.subject |
finanční gramotnost
|
cs |
local.subject |
elementary schools
|
en |
local.subject |
financial literacy
|
en |