Visualization of the mataphor of progress in Czechoslovak advertising between the wars

DSpace Repository

Language: English čeština 

Visualization of the mataphor of progress in Czechoslovak advertising between the wars

Show simple item record

dc.contributor.advisor prof. PhDr. Jaroslav Střítecký, CSc.
dc.contributor.author Maňasová Hradská, Helena
dc.date.accessioned 2014-04-18T12:15:35Z
dc.date.available 2014-04-18T12:15:35Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/27460
dc.description.abstract Dizertace se zaměřuje na meziválečnou reklamu z hlediska její účasti na přetváření dobové ideje pokroku. Rozšiřuje dosavadní stav bádání o diskursivní kontext československé reklamy 20. a 30. let. Nejprve představuje diskurs o reklamě a diskursy o metafoře pokroku v hospodářství a umění. Rozbor gramatiky reklamního vizuálního materiálu a sémantiky vizualizované metafory pokroku pak odhaluje specifickou koncepci této ideje, kterou reklama rozšiřovala a fixovala. Práce také upozorňuje na momenty, kdy se koncepce pokroku, jak ji modelovala dobová reklama i její diskursivní kontexty, setkávají s diskursem avantgardním. Je to především revoluce, destruktivita a persvaze – využívající paralelismy a entymemata jako „demokratické“ prostředky. Především princip persvaze jeví se být ve světle těchto momentů klíčovým nástrojem a symptomem moderní kapitalistické společnosti. cs
dc.description.abstract The dissertation deals with interwar advertising and its influence on the contemporary idea of progress. The work enriches the present state of knowledge about the context of Czechoslovak advertising in the 1920s and 30s. First it presents a discourse about advertising and the metaphor of progress used by economists, artists and aestheticians. The dissertation analyses the visual material of advertising and the semantics of the visualized metaphor of progress, and then it investigates the specific conception of the idea of progress affirmed and distributed by advertisements.This dissertation also examines moments when the conception of progress meets discourse about the avant-garde. This convergence occurs especially in moments of revolution, destruction and persuasion. In acts of persuasion, both discourses very often use parallelisms and enthymemes as pseudo-democratic instruments of communication. Above all, the principal of persuasion appears itself in this context as the key instrument and also as the symptom of modern capitalistic society. en
dc.format text
dc.language.iso cs
dc.publisher Masarykova Univerzita, Filozofická Fakulta
dc.relation.uri http://is.muni.cz/th/22069/ff_d/
dc.subject Reklama a propagace cs
dc.subject Baťa, Tomáš, 1876-1932 cs
dc.subject 1918-1939 cs
dc.subject modernizace cs
dc.subject advertising en
dc.subject Baťa, Tomáš, 1876-1932 en
dc.subject 1918-1939 en
dc.subject modernization en
dc.title Visualization of the mataphor of progress in Czechoslovak advertising between the wars en
dc.title Vizualizace metafory pokroku v reklamě meziválečného Československa cs
dc.type Thesis cs
dc.contributor.referee RNDr. PhDr. Milan Kreuzzieger, Ph.D.
dc.contributor.referee Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.
bata.publisher-location Brno
bata.category obchod cs
bata.order 1510


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account