Reflexe a kritika působení pseudovědy ve výchově a vzdělávání
Show simple item record
dc.contributor.advisor |
Dolák, Antonín
|
|
dc.contributor.author |
Skoupá, Markéta
|
|
dc.date.accessioned |
2015-03-08T21:07:41Z |
|
dc.date.available |
2015-03-08T21:07:41Z |
|
dc.date.issued |
2013-11-11 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/29652
|
|
dc.description.abstract |
ABSTRAKT V mé práci jsem se zaměřila na pseudovědecká schémata založená na funkčním a stabilním obrazu světa, protože právě tato forma pseudovědy může představovat vážný kulturní problém a to především, pokud se objeví ve vzdělávání. Cílem práce je najít pozitiva prvků pseudovědy ve vzdělávání a kriticky určit, do jaké míry se pseudověda ve vzdělávání smí či nesmí objevovat. Pro tento účel jsem se zaměřila na waldorfskou pedagogiku a teorii inteligentního plánu. Zvolený problém jsem řešila pomocí argumentační analýzy a komparace této argumentace. Pozitivní stránky pseudovědy ve vzdělávání jsou zanesení duchovních a etických hodnot do vzdělávání. Největší nebezpečí spočívá v záměně toho, co přísluší víře, ideálům, přesvědčením a co přísluší vědě. Proto se pseudověda nesmí směšovat s vědeckým poznáním. Práce mimo jiné ukazuje kontext, ze kterého zájem o pseudovědu vychází a doporučuje aplikovat některé pozitivní prvky pseudovědy do všeobecného vzdělávání. Díky včlenění těchto hodnot do vyučování by mohlo k rizikovému jednání docházet v menší míře. |
|
dc.format |
65 s. (110 666 znaků) |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
věda
|
cs |
dc.subject |
pseudověda
|
cs |
dc.subject |
waldorfská pedagogika
|
cs |
dc.subject |
antropozofie
|
cs |
dc.subject |
alternativní školy
|
cs |
dc.subject |
inteligentní plán
|
cs |
dc.subject |
darwinismus
|
cs |
dc.subject |
kreacionismus
|
cs |
dc.subject |
evoluce
|
cs |
dc.subject |
Science
|
en |
dc.subject |
pseudoscience
|
en |
dc.subject |
Waldorf pedagogy
|
en |
dc.subject |
anthroposophy
|
en |
dc.subject |
alternative schools
|
en |
dc.subject |
intelligent design
|
en |
dc.subject |
Darwinism
|
en |
dc.subject |
creationism
|
en |
dc.subject |
evolution
|
en |
dc.title |
Reflexe a kritika působení pseudovědy ve výchově a vzdělávání |
|
dc.title.alternative |
Reflection and Criticism of Pseudoscience Effect on Upbringing and Education |
|
dc.type |
bakalářská práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Neslušanová, Silvia |
|
dc.date.accepted |
2015-01-13 |
|
dc.description.abstract-translated |
In my work I focused on pseudo schemes based on functional and stable picture of the world, because this form of pseudoscience can pose a serious cultural problem of proespecially if it appear in education. The aim is to find the positive elements of pseudoscience in education and critically determine the extent to which pseudoscience in education may or may not appear. For this purpose, I focused on Waldorf pedagogy and theory of intelligent design. Selected problem I solved through argumentation analysis and competitive race this argument. Positive aspects of pseudoscience in education are clogging spiritual and ethical values in education. The greatest danger lies in the confusion of what the PRI-suits faith, ideals, beliefs, and what belongs to science. Therefore pseudoscience must not be mixed with scientific knowledge. This thesis also shows the context from which interest is based on pseudoscience and recommended to apply some positive elements of pseudoscience in general education. Thanks to incorporate these values into the classroom might hazardous behavior occur to a lesser extent. |
|
dc.description.department |
Katedra společenských věd |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Bc. |
|
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
35810
|
|
utb.result.grade |
A |
|
dc.date.submitted |
2014-11-28 |
|
local.subject |
antroposofické učení
|
cs |
local.subject |
anthroposophic doctrine
|
en |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account