Demoulding plášťů pneumatik z forem

DSpace Repository

Language: English čeština 

Demoulding plášťů pneumatik z forem

Show simple item record

dc.contributor.advisor Hnátková, Eva
dc.contributor.author Úředníček, Adam
dc.date.accessioned 2015-07-24T12:46:19Z
dc.date.available 2015-07-24T12:46:19Z
dc.date.issued 2015-01-30
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/33619
dc.description.abstract Tato práce se zabývá optimálním zvolením počtu segmentů u kontejnerové formy pro vul-kanizaci pláště pneumatiky se složitým dezénem a řeší jeho odformování. Principem vyjmu-tí pláště z dutiny formy je využití kinematiky nástroje tvořené z vázaných pohybů. Při ote-vírání formy se jako první posune nahoru horní část kontejneru a díky tomu se segmenty, které jsou upevněny pomocí drážek v horní části kontejneru přes unášecí mechanismus, po-hybují v radiálním směru od středu pláště pneumatiky. Poté následuje axiální zdvih celé horní části i se segmenty. Problém může nastat, jestliže se na začátku segmenty neposunují v radiálním směru kvůli velké přilnavosti způsobené nadměrným počtem negativních úhlů v drážkách dezénu pláště pneumatiky, ale pohybují se v axiálním směru nebo šikmo. To může mít za následek porušení dezénu na povrchu pláště. Cílem této práce je zjistit optimální zdvihovou charakteristiku, jako je úhel po kterém se segmenty mají posouvat vzhledem k horní části kontejneru, určit nejvhodnější počet segmentů a stanovit jaký vliv bude mít po-čet segmentů na výsledné maximální napětí na plášti pneumatiky. Konstrukce pláště pneu-matiky, segmentů a kontejneru byla provedena v 3D CAD programu Catia V5R19. Pro získání maximálního napětí v drážkách dezénu byla provedena mechanická analýza pomocí metody konečných prvků, k tomu byl použit stejný program jako ke konstrukci všech dílů kontejneru a formy. Z výsledků mechanické analýzy bylo zřejmé že větší počet segmentů znamená nižší Von Missesovo napětí. Na druhou stranu s použitím více menších segmentů bude konstrukce i údržba dražší a náročnější. Musí se proto najít optimální řešení.
dc.format 81s. (56 256znaků)
dc.format.extent 2914456
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject Segmentová forma cs
dc.subject segmenty cs
dc.subject odformování cs
dc.subject dezén pláště pneumatiky cs
dc.subject FEM analýza cs
dc.subject Tire mould en
dc.subject segments en
dc.subject groove pattern en
dc.subject demoulding en
dc.subject FEM analysis en
dc.title Demoulding plášťů pneumatik z forem
dc.title.alternative Demoulding Cloaks of Tires from the Molds
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Bílek, Ondřej
dc.date.accepted 2015-06-03
dc.description.abstract-translated This paper deals with an optimal number of segments in container vulcanizing mould for the tire tread with a complicated groove pattern and solves its removal from the mould. The principle of removing the tire from the mould cavity is in kinematics of tool formed by coupled movements. During demoulding, firstly, the top container plate with segments, which are fixed by means of grooves, moves up through the driving mechanism, in a radial direction from the centre of tire. After, this motion is followed by an axial stroke of the whole top part with the segments. The problem may occur, at the beginning, if the seg-ments are not moved in the radial direction, due to the high adhesion caused by an exces-sive number of negative angles in the tread grooves of the tire, but they move in an axial direction or slantwise. This may result in a damage of surface pattern. The aim of this work is to carry out how the angle between segment shoe and fixing plate, as well as the amount of segments in mould, will influence the maximum generated stress. Design of the groove pattern, segments and container was designed in 3D CAD program Catia V5R19. To ob-tain a maximum stress in the groove patterns, the mechanical analysis by using the finite element method was performed in the same program. From the results of mechanical analy-sis, it was observed that the higher number of segments represents lower Von Misses stress. On the other hand using smaller number of segments with have an influence on complexity of the mould design and its price. That is why an appropriated compromise has to be found.
dc.description.department Ústav výrobního inženýrství
dc.thesis.degree-discipline Výrobní inženýrství cs
dc.thesis.degree-discipline Production Engineering en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta technologická cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Technology en
dc.thesis.degree-name Ing.
dc.thesis.degree-program Procesní inženýrství cs
dc.thesis.degree-program Process Engineering en
dc.identifier.stag 39398
utb.result.grade D
dc.date.submitted 2015-05-12


Files in this item

Files Size Format View
úředníček_2015_dp.pdf 2.779Mb PDF View/Open
úředníček_2015_vp.pdf 479.0Kb PDF View/Open
úředníček_2015_op.pdf 533.1Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account