Integrace bilingvilních dětí do základních škol v závislosti na rodinném prostředí
Show simple item record
dc.contributor.advisor |
Balvín, Jaroslav
|
|
dc.contributor.author |
Venterová, Lenka
|
|
dc.date.accessioned |
2016-11-20T23:35:46Z |
|
dc.date.available |
2016-11-20T23:35:46Z |
|
dc.date.issued |
2015-12-01 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/37216
|
|
dc.description.abstract |
Diplomová práce je zaměřena na bilingvní děti, možnosti jejich vzdělávání v závislosti na jejich rodinném prostředí. Uvědomujeme si, že bilingvismus je v České republice téma nové, zatím velmi málo prozkoumané. V teoretické části se popisujeme romské, vietnamské a anglofonní bilingvní děti a jejich zkušenosti s různými základními školami. Okrajově se zmiňujeme také o českých dětech studujících na mezinárodních školách v České republice v jiném než českém jazyce a zkušenostech s bilingvismem v zahraniční. V praktické části se zaměřujeme na anglofonní děti a jejich rodiny. Zkoumáme jazykovou a kulturní situaci rodiny a její vliv na dítě v základní škole ve vyučování i mimo něj. Věnujeme se komunikaci mezi školou a rodinou a překážkám, které je mohou potkat, pokud rodina nerozumí vyučovacímu jazyku. Nakonec dospíváme k závěru, že by bylo vhodné, aby v základních školách fungovali interkulturní pracovníci. Ti jsou v současné době pouze zprostředkovaně na některých vybraných školách. |
|
dc.format |
84 s. (147 813) |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
Bilingvismus
|
cs |
dc.subject |
rodina
|
cs |
dc.subject |
základní škola
|
cs |
dc.subject |
rodinné prostředí
|
cs |
dc.subject |
anglofonní děti
|
cs |
dc.subject |
romské děti
|
cs |
dc.subject |
vietnamské děti
|
cs |
dc.subject |
bilingualism
|
en |
dc.subject |
family
|
en |
dc.subject |
elementary school
|
en |
dc.subject |
family environment
|
en |
dc.subject |
Anglophone children
|
en |
dc.subject |
Roma children
|
en |
dc.subject |
Vietnamese children
|
en |
dc.title |
Integrace bilingvilních dětí do základních škol v závislosti na rodinném prostředí |
|
dc.title.alternative |
Elementary School Integration of Bilingual Children Depending on their Family Background |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Cakirpaloglu, Panajotis |
|
dc.date.accepted |
2016-05-30 |
|
dc.description.abstract-translated |
The topic of this thesis is Elementary School Integration of Bilingual Children Depending on their Family Background. It is acknowledged that bilingualism is a relatively new subject in the Czech Republic that is still not very well understood yet. The theoretical section is focused on Roma, Vietnamese and English speaking bilingual children and their experiences in various primary schools. We also have brief look Czech children that study in international schools in the Czech Republic in a language other than Czech and we look at experience in bilingualism abroad. In the practical section we focus on English speaking children and their families. We look into the linguistic and cultural situations of these families and the influence of that on the child in primary school education and beyond. We consider communication between the school and the family and the obstacles that they may encounter, especially if the family does not understand the language of instruction. In the final section we come to the conclusion that it would be appropriate for primary schools to use the services of intercultural intermediates. At present this option is only available as a select few schools. |
|
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
41728
|
|
utb.result.grade |
D |
|
dc.date.submitted |
2016-04-12 |
|
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account