dc.contributor.author |
Petrů Puhrová, Barbora
|
|
dc.date.accessioned |
2019-06-17T10:37:25Z |
|
dc.date.available |
2019-06-17T10:37:25Z |
|
dc.date.issued |
2015-09-01 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7454-836-9 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/43792
|
|
dc.description.abstract |
Předkládaná disertační práce se zabývá problematikou domácí přípravy žáka na prvním stupni základní školy. Předmětným zájmem se stává rodič dítěte. Teoretická východiska uvádějí do souvislostí vztah školy a současné rodiny v kontextu zapojení rodiče do domácí přípravy žáka na vyučování. V průniku vědních disciplín jsou vymezeny klíčové pojmy aktér a aktérství. Výzkumným cílem bylo odhalit a vysvětlit, jak se projevuje rodič, zejména matka, jako aktér domácí přípravy dítěte na vyučování a současně jaké atributy aktérství se v domácí přípravě vymezují. Kvalitativní výzkumné šetření bylo realizováno v průběhu dvou let ve třech etapách, nejprve prostřednictvím 17 polostrukturovaných inter-view s převážně vysokoškolsky vzdělanými rodiči žáků primární školy, poté pozorováními ve 3 rodinách a následně polostrukturovanými interview se záměrně vybranými 3 matkami žáků na prvním stupni základní školy. Data byla analyzována v kontextu paradigmatického modelu zakotvené teorie s využitím axiálního kódování. Výzkumná zjištění odkrývají inter-ní hlediska zkoumaných rodičů, ve kterých se aktérství rodiče, intenzitně percipováno mat-kami aktérkami, projevuje v přístupu k domácí přípravě. Podmínky domácího managemen-tu, utvářené v oblastech času, prostoru, monitoringu motivace a kontroly emocí dítěte i ro-diče, udávají ráz i kvalitu domácí přípravy. Rodič jako aktér jedná v domácí přípravě s cí-lem dosáhnout určité změny, zvolené způsoby a strategie směřují k dosažení úspěchu dítěte ve škole a satisfakci rodiče za vynaložené úsilí a snahu projevovanou svým aktérstvím v domácí přípravě. |
|
dc.format |
38 |
|
dc.format.extent |
171 |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
cs |
dc.rights |
Bez omezení |
cs |
dc.subject |
aktér
|
cs |
dc.subject |
domácí úkol
|
cs |
dc.subject |
rodina
|
cs |
dc.subject |
zapojení rodiče do domácí přípravy žáka
|
cs |
dc.subject |
agent
|
en |
dc.subject |
family
|
en |
dc.subject |
homework
|
en |
dc.subject |
parental involvement pupil's home preparation
|
en |
dc.title |
Rodič jako aktér domácí přípravy na vyučování |
|
dc.title.alternative |
The parent as an agent in pupil's homework preparations |
en |
dc.type |
disertační práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Kasáčová, Bronislava |
|
dc.contributor.referee |
Maněnová, Martina |
|
dc.date.accepted |
2019-06-06 |
|
dc.description.abstract-translated |
This dissertation concerns pupils' homework at elementary school level, i.e. aged 6 to 10 years old. The focus of interest is the pupil's parent. Existing theoretical findings present the relationship between the school and the modern family in the context of giving the parent an active role in the pupil's homework preparations. The terms 'agent' and 'agency' are commonly used in scientific research. The research objective was to discover and expla-in the role of a parent, mainly the mother, as an agent, as well as identify the attributes of agency in the pupil's homework preparations. The qualitative research was conducted in three stages over a two-year period, initially through seventeen semi-structured interviews with predominantly university-educated parents of elementary school pupils, followed by observation of homework preparations in three families, and finally through semi-structured interviews with three intentionally selected mothers of elementary school pupils. The data were analy-sed in the context of a paradigm model of grounded theory using axial coding. The re-search uncovers the internal perspectives of the parents in the study and in these perspecti-ves, the agency of the parent, which the mother-agent perceives intensely, manifests itself in their approach to homework preparation. The conditions of household management inc-luding the variables of time, space, motivational monitoring and control of the child's and parent's emotions, determine the style and quality of homework preparation. The parent, in homework preparation, seeks as an agent to achieve certain changes. The chosen style and strategies are directed towards the child being successful in school and the parent's satis-faction, which derives from the energy expended and the effort displayed through their agency in the child's homework preparation. |
|
dc.description.department |
Ústav školní pedagogiky |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Ph.D. |
|
dc.thesis.degree-program |
Pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
53527
|
|
dc.date.submitted |
2019-04-15 |
|
local.subject |
domácí příprava žáků a studentů
|
cs |
local.subject |
rodiče a děti
|
cs |
local.subject |
pupils' and students' homework
|
en |
local.subject |
parents and children
|
en |