Subjektivní odpovědnost učitele za žáky: kvantitativní a kvalitativní aspekty

DSpace Repository

Language: English čeština 

Subjektivní odpovědnost učitele za žáky: kvantitativní a kvalitativní aspekty

Show simple item record

dc.contributor.author Pečivová, Veronika
dc.date.accessioned 2021-09-14T13:00:22Z
dc.date.available 2021-09-14T13:00:22Z
dc.date.issued 2017-09-01
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.isbn 978-80-7678-023-1 cs
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/49759
dc.description.abstract Předložená disertační práce se zabývá subjektivní učitelskou odpovědností za žáka u studentů učitelství. Teoretická část disertace nejprve teoreticky vymezuje koncept subjektivní odpovědnosti učitele a dalších souvisejících pojmů a shrnuje také dosavadní pedagogický výzkum v oblasti dané problematiky. Následně je v rámci empirické části prezentován smíšený výzkum, který byl realizován u studentů konkrétního studijního programu Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Výzkumným cílem bylo zjistit, jak lze u studentů učitelství charakterizovat subjektivní učitelskou odpovědnost za žáky, která se v průběhu studia utváří a může se měnit. Kvantitativní fáze výzkumu byla zaměřena především na míru subjektivní odpovědnosti studenta učitelství za žáka. Dále se zaměřila na rozdíly v dané míře mezi jednotlivými ročníky studia, poté na položky dotazníku, kterým respondenti přisuzují při atribucích žákovských úspěchů a neúspěchu sobě či žákům největší váhu a konečně na identifikaci učitelských typů s ohledem na subjektivní učitelskou odpovědnost respondentů. Zvolenou metodou pro zjišťování kvantitativních aspektů učitelské odpovědnosti bylo použití dotazníku. V rámci zjišťování kvalitativních aspektů učitelské odpovědnosti studentů v kvalitativní fázi byla zvolena metoda polostrukturovaného interview se šesti participantkami. Z analýzy kvantitativních dat vyplývá, že studenti učitelství pociťují větší odpovědnost za žákovské úspěchy než za žákovské neúspěchy, nicméně i v případě žákovských neúspěchů připisují příčiny spíše sobě. Výsledky kvalitativní fáze naznačují, které kvalitativní aspekty ovlivnily osvojování subjektivní odpovědnosti za žáky participantek během studia učitelství. Výzkumná zjištění jsou diskutována mimo jiné v kontextu učitelské přípravy v primárním vzdělávání.
dc.format 43 cs
dc.format 166
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject subjektivní odpovědnost učitele cs
dc.subject studenti učitelství cs
dc.subject kauzální atribuce žákovskému úspěchu a neúspěchu cs
dc.subject studentské pojetí výuky cs
dc.subject žáka a profesního sebepojetí cs
dc.subject teacher subjective responsibility en
dc.subject pre-service teachers en
dc.subject causal attribution for pupil success and failure en
dc.subject approaches to teaching of pre-service teachers en
dc.subject pre-service teacher beliefs of pupils en
dc.subject pre-service teachers´ professional self-perception en
dc.title Subjektivní odpovědnost učitele za žáky: kvantitativní a kvalitativní aspekty
dc.title.alternative Teacher subjective responsibility for pupils: quantitative and qualitative aspects
dc.type disertační práce cs
dc.contributor.referee Kratochvílová, Jana
dc.contributor.referee Spilková, Vladimíra
dc.date.accepted 2021-08-27
dc.description.abstract-translated The dissertation deals with teacher subjective responsibility of pre-service teachers for pupils. The theoretical part presents theoretical framework of teacher subjective responsibility and other related concepts and it also provides an overview of existing educational research in the field. Subsequently, the empirical part presents mixed method research conducted with students in a particular Lower Primary School Teacher Training study programme. The research aim was to characterize teacher subjective responsibility of pre-service teachers, which is assumed and may change during studies. The quantitative phase of the research was focused especially on the level of pre-service teachers´ teacher subjective responsibility for pupils. Furthermore, it dealt with the differences between individual years of study regarding the levels of teacher subjective responsibility, then with questionnaire items which were given within attribution of school success and school failure the greatest importance by the respondents and finally, it focused on identification of teacher types based on teacher subjective responsibility of the respondents. The method applied for investigating the quantitative aspects of teacher responsibility was a questionnaire. Regarding the qualitative aspects of the pre-service teachers´ teacher responsibility, which was investigated in the qualitative phase, the method of a semi-structured interview with six participants was applied. The analysis of the quantitative data reveals that pre-service teachers feel more responsible for pupils´ success than for their failure, however even in case of pupils´ failure they rather tend to assign its causes to themselves. The results of the qualitative phase indicate which qualitative aspects influenced adoption of the participants´ subjective responsibility for pupils during their studies. The research findings are discussed also within the context of primary education teacher training.
dc.description.department Ústav školní pedagogiky
dc.thesis.degree-discipline Pedagogika cs
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Ph.D.
dc.thesis.degree-program Pedagogika cs
dc.thesis.degree-program Pedagogy en
dc.identifier.stag 59956
utb.result.grade C
dc.date.submitted 2021-06-15


Files in this item

Files Size Format View Description
pečivová_2021_teze.pdf 1.812Mb PDF View/Open
pečivová_2021_dp.pdf 2.760Mb PDF View/Open None
pečivová_2021_op.pdf 135.5Kb PDF View/Open None
pečivová_2021_vp.pdf 74.02Kb PDF View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account