dc.contributor.author |
Pečivová, Veronika
|
|
dc.date.accessioned |
2021-09-14T13:00:22Z |
|
dc.date.available |
2021-09-14T13:00:22Z |
|
dc.date.issued |
2017-09-01 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7678-023-1 |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/49759
|
|
dc.description.abstract |
Předložená disertační práce se zabývá subjektivní učitelskou odpovědností za žáka u studentů učitelství. Teoretická část disertace nejprve teoreticky vymezuje koncept subjektivní odpovědnosti učitele a dalších souvisejících pojmů a shrnuje také dosavadní pedagogický výzkum v oblasti dané problematiky. Následně je v rámci empirické části prezentován smíšený výzkum, který byl realizován u studentů konkrétního studijního programu Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Výzkumným cílem bylo zjistit, jak lze u studentů učitelství charakterizovat subjektivní učitelskou odpovědnost za žáky, která se v průběhu studia utváří a může se měnit. Kvantitativní fáze výzkumu byla zaměřena především na míru subjektivní odpovědnosti studenta učitelství za žáka. Dále se zaměřila na rozdíly v dané míře mezi jednotlivými ročníky studia, poté na položky dotazníku, kterým respondenti přisuzují při atribucích žákovských úspěchů a neúspěchu sobě či žákům největší váhu a konečně na identifikaci učitelských typů s ohledem na subjektivní učitelskou odpovědnost respondentů. Zvolenou metodou pro zjišťování kvantitativních aspektů učitelské odpovědnosti bylo použití dotazníku. V rámci zjišťování kvalitativních aspektů učitelské odpovědnosti studentů v kvalitativní fázi byla zvolena metoda polostrukturovaného interview se šesti participantkami. Z analýzy kvantitativních dat vyplývá, že studenti učitelství pociťují větší odpovědnost za žákovské úspěchy než za žákovské neúspěchy, nicméně i v případě žákovských neúspěchů připisují příčiny spíše sobě. Výsledky kvalitativní fáze naznačují, které kvalitativní aspekty ovlivnily osvojování subjektivní odpovědnosti za žáky participantek během studia učitelství. Výzkumná zjištění jsou diskutována mimo jiné v kontextu učitelské přípravy v primárním vzdělávání. |
|
dc.format |
43 |
cs |
dc.format |
166 |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
subjektivní odpovědnost učitele
|
cs |
dc.subject |
studenti učitelství
|
cs |
dc.subject |
kauzální atribuce žákovskému úspěchu a neúspěchu
|
cs |
dc.subject |
studentské pojetí výuky
|
cs |
dc.subject |
žáka a profesního sebepojetí
|
cs |
dc.subject |
teacher subjective responsibility
|
en |
dc.subject |
pre-service teachers
|
en |
dc.subject |
causal attribution for pupil success and failure
|
en |
dc.subject |
approaches to teaching of pre-service teachers
|
en |
dc.subject |
pre-service teacher beliefs of pupils
|
en |
dc.subject |
pre-service teachers´ professional self-perception
|
en |
dc.title |
Subjektivní odpovědnost učitele za žáky: kvantitativní a kvalitativní aspekty |
|
dc.title.alternative |
Teacher subjective responsibility for pupils: quantitative and qualitative aspects |
|
dc.type |
disertační práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Kratochvílová, Jana |
|
dc.contributor.referee |
Spilková, Vladimíra |
|
dc.date.accepted |
2021-08-27 |
|
dc.description.abstract-translated |
The dissertation deals with teacher subjective responsibility of pre-service teachers for pupils. The theoretical part presents theoretical framework of teacher subjective responsibility and other related concepts and it also provides an overview of existing educational research in the field. Subsequently, the empirical part presents mixed method research conducted with students in a particular Lower Primary School Teacher Training study programme. The research aim was to characterize teacher subjective responsibility of pre-service teachers, which is assumed and may change during studies. The quantitative phase of the research was focused especially on the level of pre-service teachers´ teacher subjective responsibility for pupils. Furthermore, it dealt with the differences between individual years of study regarding the levels of teacher subjective responsibility, then with questionnaire items which were given within attribution of school success and school failure the greatest importance by the respondents and finally, it focused on identification of teacher types based on teacher subjective responsibility of the respondents. The method applied for investigating the quantitative aspects of teacher responsibility was a questionnaire. Regarding the qualitative aspects of the pre-service teachers´ teacher responsibility, which was investigated in the qualitative phase, the method of a semi-structured interview with six participants was applied. The analysis of the quantitative data reveals that pre-service teachers feel more responsible for pupils´ success than for their failure, however even in case of pupils´ failure they rather tend to assign its causes to themselves. The results of the qualitative phase indicate which qualitative aspects influenced adoption of the participants´ subjective responsibility for pupils during their studies. The research findings are discussed also within the context of primary education teacher training. |
|
dc.description.department |
Ústav školní pedagogiky |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Ph.D. |
|
dc.thesis.degree-program |
Pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
59956
|
|
utb.result.grade |
C |
|
dc.date.submitted |
2021-06-15 |
|