Morální usuzování dětí předškolního věku
Show simple item record
dc.contributor.advisor |
Pacholík, Viktor
|
|
dc.contributor.author |
Jahodová, Tereza
|
|
dc.date.accessioned |
2022-07-15T09:23:03Z |
|
dc.date.available |
2022-07-15T09:23:03Z |
|
dc.date.issued |
2021-10-11 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/50551
|
|
dc.description.abstract |
Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. Zaměřuje se na morální usuzování dětí předškolního věku. Stručně objasňuje morální vývoj dítěte a stádia morálního vývoje dle různých autorů v pedagogickém kontextu. Cílem práce je analyzovat stádia morálního usuzování dětí předškolního věku dle Kohlberga. Teoretická část obsahuje sumarizaci poznatků o morálním usuzování dítěte. Pojednává o determinantech morálního usuzování a o koncepcích, které na toto téma vznikly. Převážně poté o Kohlbergově teorii morálního vývoje. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum, ve kterém jsou zpracovány rozhovory s dětmi předškolního věku nad morálními dilematy a polostrukturované rozhovory s učitelkami mateřských škol. Závěr práce obsahuje doporučení pro praxi v mateřské škole. |
|
dc.format |
65 s. (98 272 znaků). |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
Morální usuzování
|
cs |
dc.subject |
morální dilema
|
cs |
dc.subject |
morální hodnoty
|
cs |
dc.subject |
prekonvenční morálka
|
cs |
dc.subject |
normy chování
|
cs |
dc.subject |
Moral reasoning
|
en |
dc.subject |
moral dilemma
|
en |
dc.subject |
moral values
|
en |
dc.subject |
preconventional morality
|
en |
dc.subject |
norms of behavior
|
en |
dc.title |
Morální usuzování dětí předškolního věku |
|
dc.title.alternative |
Moral judgment of preschool children |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Jirásek, Ivo |
|
dc.date.accepted |
2022-05-26 |
|
dc.description.abstract-translated |
The diploma thesis consists of a theoretical and a practical part. It focuses on the moral reasoning of preschool children. It briefly clarifies the moral development of the child and the stages of moral development according to various authors in a pedagogical context. The aim of the thesis is to analyze the stages of moral development of preschool children according to Kohlberg. The theoretical part contains a summary of knowledge about the moral reasoning of the child. It deals with the determinants of moral reasoning and the concepts that have emerged on this topic, mostly after Kohlberg's theory of moral development. The practical part is focuses on qualitative research, in which interviews witch preschool children over moral dilemmas and semi-structured interviews with kindergarten teachers are processed. The conclusion contains recommendations for practice in kindergarten. |
|
dc.description.department |
Ústav školní pedagogiky |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Předškolní pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Preschool Pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
dc.thesis.degree-program |
Předškolní pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Preschool Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
60162
|
|
utb.result.grade |
C |
|
dc.date.submitted |
2022-04-19 |
|
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account