dc.contributor.advisor |
Weberová, Dagmar
|
|
dc.contributor.author |
Acquah, Samuel Tete
|
|
dc.date.accessioned |
2023-12-20T13:24:28Z |
|
dc.date.available |
2023-12-20T13:24:28Z |
|
dc.date.issued |
2023-01-31 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/53005
|
|
dc.description.abstract |
Kvůli změně klimatu a nedostatku zdrojů musely být přehodnoceny tradiční formy mobility. Výzkumu a vývoji elektromobility se dostalo velké pozornosti, ale postojům a chování spotřebitelů méně. Ve srovnání s konvenčními vozidly jsou bateriová elektrická vozidla (BEV) stále většinou spotřebitelů považována za nevýhodná. Přijetí a přetvoření postojů spotřebitelů je zásadní pro úspěšné zavedení udržitelných dopravních systémů. Vzhledem k tomu, že Česká republika čelí ekologickým výzvám, vláda a výrobci originálního vybavení (OEM) zavádějí užitečné politiky, které mají povzbudit a řídit prodej elektrických vozidel, aby země mohla dosáhnout klimatického cíle OSN snížit emise skleníkových plynů. Výzkumný problém je zkoumán kvantitativně prostřednictvím webového průzkumu mezi 257 respondenty ze všech 14 krajů České republiky a dospěl k závěru, že dvě třetiny českých spotřebitelů jsou vůči BEV rezistentní. Výsledky této diplomové práce zahrnují vnímání charakteristik BEV, lidí, kteří mají zkušenosti a preferují taková vozidla na základě demografie, udržitelné doby nabíjení, vhodných nabíjecích míst, nákupních záměrů, budoucí jistoty a faktorů, které podporují loajalitu ke značkám BEV. Vzdělávání spotřebitelů a marketingové kampaně je třeba přizpůsobit trendům. Poskytnutím komplexního řešení tato studie navrhuje relevantní servisní a komunikační strategie k překonání těchto překážek |
|
dc.format |
117 |
|
dc.language.iso |
en |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
Postoje spotřebitelů
|
cs |
dc.subject |
Chování spotřebitelů
|
cs |
dc.subject |
bateriová elektrická vozidla
|
cs |
dc.subject |
spotřebitelé
|
cs |
dc.subject |
elektromobilita
|
cs |
dc.subject |
Česká Republika
|
cs |
dc.subject |
consumer attitudes
|
en |
dc.subject |
consumer behaviour
|
en |
dc.subject |
battery electric vehicles
|
en |
dc.subject |
consumers
|
en |
dc.subject |
electromobility
|
en |
dc.subject |
Czech Republic
|
en |
dc.title |
Postoje spotřebitelů k bateriovým elektrickým vozidlům v České republice |
|
dc.title.alternative |
Consumer Attitudes Towards Battery Electric Vehicles in the Czech Republic |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Štarchoň, Peter |
|
dc.date.accepted |
2023-05-24 |
|
dc.description.abstract-translated |
Due to climate change and resource shortages, traditional forms of mobility have had to be rethought. The research and development of electromobility has received much attention, but consumer attitudes and behaviour have received less. Compared to conventional vehicles, battery electric vehicles (BEVs) are still deemed disadvantageous by most consumers. Consumer acceptance and reshaping of attitudes are essential for the successful implementation of sustainable transport systems. As the Czech Republic experiences environmental challenges, the government and original equipment manufacturers (OEMs) are implementing useful policies to energize and steer the sale of electric vehicles so the country can achieve the United Nations climate objective of decreasing greenhouse gas emissions. The research problem is investigated quantitatively by conducting a web-based survey of 257 respondents from all 14 regions of the Czech Republic and concludes that two-thirds of Czech consumers are resistant to BEVs. The results from this diploma thesis include perceptions of the characteristics of BEVs, people who have experienced and prefer such vehicles based on demographics, sustainable charging time, suitable charging locations, purchasing intentions, future certainty, and factors that foster loyalty to BEV brands. Consumer education and marketing campaigns need to be adapted to trends. By providing a comprehensive solution, this study proposes relevant service and communication strategies to overcome these barriers. |
|
dc.description.department |
Ústav marketingových komunikací |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Marketing Communication |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Marketing Communications |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta multimediálních komunikací |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Multimedia Communications |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
dc.thesis.degree-program |
Marketing Communication |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Marketing Communication |
en |
dc.identifier.stag |
65557
|
|
dc.date.submitted |
2023-04-14 |
|