dc.contributor.advisor |
Drábková, Lenka
|
|
dc.contributor.author |
Motýlová, Kateřina
|
|
dc.date.accessioned |
2023-12-20T13:25:29Z |
|
dc.date.available |
2023-12-20T13:25:29Z |
|
dc.date.issued |
2022-11-07 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/54305
|
|
dc.description.abstract |
Tato bakalářská práce zkoumá využití jazyka v psaných reklamách propagujících nápoje, které cílí na anglicky mluvící publikum. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V rámci teoretické části je definována reklama, přesvědčování a lingvistické jevy, které se v reklamních kampaních často objevují. Pro účely praktické části byl vytvořen korpus 90 reklam, přičemž 45 kampaní zobrazuje nealkoholické nápoje a zbývajících 45 vzorků propaguje alkoholické nápoje. Hlavním cílem práce je identifikovat a analyzovat lingvistické prvky, které se nacházejí v korpusu reklam. Lingvistické aspekty jsou zkoumány na pěti úrovních jazyka, a to na úrovni fonologické, lexikální, morfologické, syntaktické a diskurzivní. Analýza se převážně zabývá jazykovou stránkou reklam, avšak pozornost je také věnována třem technikám přesvědčování. Výsledky analýzy jsou zhodnoceny v závěru práce. |
|
dc.format |
72 s. (148 663 znaků) |
|
dc.language.iso |
en |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
reklama
|
cs |
dc.subject |
propagace
|
cs |
dc.subject |
jazyk reklam
|
cs |
dc.subject |
lingvistická analýza
|
cs |
dc.subject |
rétorický trojúhelník
|
cs |
dc.subject |
nealkoholické nápoje
|
cs |
dc.subject |
alkoholické nápoje
|
cs |
dc.subject |
advertising
|
en |
dc.subject |
promotion
|
en |
dc.subject |
language of advertisements
|
en |
dc.subject |
linguistic analysis
|
en |
dc.subject |
rhetorical triangle
|
en |
dc.subject |
non-alcoholic drinks
|
en |
dc.subject |
alcoholic beverages
|
en |
dc.title |
The Language of Beverage and Drink Advertisements |
|
dc.title.alternative |
The Language of Beverage and Drink Advertisements |
|
dc.type |
bakalářská práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Nemčoková, Katarína |
|
dc.date.accepted |
2023-06-15 |
|
dc.description.abstract-translated |
This bachelor's thesis explores the use of language in written advertisements promoting beverages which target an English-speaking audience. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. Advertising and persuasion are defined within the theoretical part of the thesis along with linguistic phenomena that frequently occur in advertising campaigns. For the purpose of the practical part of the thesis, a corpus containing 90 advertisements was created. From the overall number of 90 advertisements, 45 campaigns feature non-alcoholic drinks and the remaining 45 samples promote alcoholic beverages. The main priority of the thesis is to identify and analyse linguistic features in the corpus of advertisements. Linguistic aspects are examined on five levels of language, namely on the level of phonology, lexicology, morphology, syntax and discourse. The analysis is primarily focused on the language of advertisements; however, attention is also paid to three modes of persuasion. The results of the analysis are assessed towards the end of the thesis. |
|
dc.description.department |
Ústav moderních jazyků a literatur |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Anglický jazyk pro manažerskou praxi |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
English for Business Administration |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Bc. |
|
dc.thesis.degree-program |
Anglický jazyk pro manažerskou praxi |
cs |
dc.thesis.degree-program |
English for Business Administration |
en |
dc.identifier.stag |
65470
|
|
dc.date.submitted |
2023-04-28 |
|