Souvislost mezi užíváním kratomu a akademickou úspěšností studentů humanitně orientovaných oborů

DSpace Repository

Language: English čeština 

Souvislost mezi užíváním kratomu a akademickou úspěšností studentů humanitně orientovaných oborů

Show full item record

No preview available
Title: Souvislost mezi užíváním kratomu a akademickou úspěšností studentů humanitně orientovaných oborů
Author: Šrámková, Jana
Advisor: Kroutilová Nováková, Radana
Abstract: Tato diplomová práce se zaměřuje na dosud málo prozkoumanou souvislost mezi užíváním kratomu a akademickou úspěšností studentů humanitně orientovaných oborů. V teoretické části je poskytnut komplexní pohled na historický, chemický a sociokulturní kontext kratomu a zároveň jsou diskutovány determinanty akademické úspěšnosti v kontextu nároků vysokoškolského studia a psychosociálních faktorů. Praktická část vychází z kvantitativního výzkumu realizovaného na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, kde bylo analyzováno 226 kompletně vyplněných dotazníků. Výsledky ukazují, že ačkoliv celková míra užívání kratomu je nízká, existují statisticky významné rozdíly v závislosti na pohlaví a ročníku studia. Zásadní zjištění spočívá ve výsledku, že studenti, kteří kratom užívají, subjektivně hodnotí svoji akademickou úspěšnost jako vyšší, což je ale v rozporu s jejich objektivně stanovenými výsledky (průměrným prospěchem za poslední semestr). Tento rozpor je vysvětlitelný indukovanými účinky kratomu, jako jsou euforie, zlepšená nálada a zvýšená sebedůvěra, které mohou vést k nadhodnocení vlastních schopností a ke zkreslenému sebevnímání. Studie tedy nejen podtrhuje potenciální negativní vliv užívání psychoaktivních látek na kognitivní funkce a studijní výkon, ale také zdůrazňuje nutnost preventivních opatření a podpůrných intervencí v akademickém prostředí.
URI: http://hdl.handle.net/10563/57521
Date: 2025-01-08
Availability: Bez omezení
Department: Ústav pedagogických věd
Discipline: Sociální pedagogika


Citace závěřečné práce

Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account