Pozice kurátora - sociálního pedagoga v systému postpenitenciální péče
Zobrazit celý záznam
Není dostupný náhled
Název:
|
Pozice kurátora - sociálního pedagoga v systému postpenitenciální péče |
Autor: |
Mráz, Jaroslav
|
Vedoucí: |
Pospíchal, Jaromír
|
Abstrakt:
|
Tato diplomová práce se zabývá pozicí kurátora - sociálního pedagoga v systému postpenitenciární péce. Teoretická cást diplomové práce podrobne popisuje systém postipenitenciární péce v Ceské republice, se zamerením se na cíle a duvody vzniku této péce, realizované projekty predevším ?Projekt Rásnovka? a Stredisko postpenitenciární péce v Ostrave v roce 1974. V další cásti práce je podrobne zmapovaný institut sociálního kurátora, nápln a metody jeho pracovní cinnosti, výkon státní správy v prenesené pusobnosti, vymezení legislativního rámce pro výkon funkce sociálního kurátora. Podkapitola ?Právní základ? je doplnena o zmeny v právní oblasti, které nastaly dnem 1. ledna 2012, tj. úcinností zákona c. 366 ze dne 6. listopadu 2011. Práce dále podrobne popisuje trest jako prostredek k dosažení úcelu zákona, historii trestu a trestání, a to obecne i konkretizovane na území spadající v dnešní dobe pod pojem státní území Ceské republiky. Kapitola Trest se venuje pojmu peneologie a disciplínám psychologie, jejichž poznatky je možné využívat pro úspešnou reintegraci propuštených osob, osobnosti pachatele jako psychologickému tématu pro práci kurátora s klientem a kriminální recidive ? zpetnosti páchání trestné cinnosti a prehledu hlavních úkolu Vezenské služby Ceské republiky a typu veznic. Tretí kapitola diplomové práce pojednává o vlastním procesu resocializace, objasnuje výchovnou funkci trestu a definuje realizacní komponenty výchovné funkce trestu. V této kapitole jsou definice pojmu sociální oblasti, zejména sociální péce a její subjekty. Dále je zde podrobne pojednáno o tzv. kontinuální sociální péci, je popsán prínos sociální péce pro spolecnost, sociální prevence a poradenství. Kapitolu uzavírá pojednání o terénní práci kurátoru tzv. streetwork. Na teoretickou cást navazuje sociologický výzkum, provedený metodou dotazníkového šetrení mezi klienty sociálních kurátoru a strukturovaného rozhovoru mezi sociálními kurátory. Tento výzkum se zabýval tremi výzkumnými otázkami zamerenými na rozsah znalostí a využívání systému postpenitenciární péce ze strany klientu, využívání poznatku sociální pedagogiky v práci kurátora a pomoc kurátora klientum ve vlastním procesu resocializace a reintegrace do spolecnosti. Bylo zjišteno, že sociální kurátor je sociálním pedagogem, pri výkonu své práce aplikuje poznatky z oboru sociální pedagogika. Jeho práce je pro klienty prínosná, zejména v oblasti hmotného zajištení, obnovení kontaktu s rodinou nebo pomoc pri hledání zamestnání. Všem dotázaným klientum byla známa možnost obrátit se s žádostí o pomoc na sociálního kurátora, kterou využívali dle svého uvážení. Kurátori i klienti považují soucasné podmínky za relativne dostacující. |
URI:
|
http://hdl.handle.net/10563/18752
|
Datum:
|
2010-11-30 |
Dostupnost:
|
Bez omezení |
Ústav:
|
Katedra pedagogiky |
Studijní obor:
|
Sociální pedagogika |
Klasifikace závěřečné práce a její obhajoby:
|
B
25268
|
Citace závěřečné práce
Soubory tohoto záznamu
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit celý záznam
Prohledat DSpace
Procházet
-
Vše v DSpace
-
Tato kolekce
Můj účet