Aplikace numerických výpočtových metod při výuce strojírenských předmětů

Repozitář DSpace/Manakin

Jazyk: English čeština 

Aplikace numerických výpočtových metod při výuce strojírenských předmětů

Zobrazit celý záznam

Není dostupný náhled
Název: Aplikace numerických výpočtových metod při výuce strojírenských předmětů
Autor: Smrčka, Petr
Vedoucí: Lukovics, Imrich
Abstrakt: Bakalářská práce se zabývá aplikací CAE do výuky technických předmětů na střední škole. V užším vymezení je výuka předmětů MEC, SPS, PPK rozšířena o využívání nových vý-počtových nástrojů, zejména MKP (metoda konečných prvků). Bakalářská práce je motivována snahou o zvýšení technické úrovně vzdělávání na střední škole. Možnost dalšího rozvoje klíčových kompetencí žáků, má přispět k jejich lepšímu uplatnění na trhu práce. Vývoj výpočetní techniky umožňuje pronikání výkonných výpo-čtových nástrojů vybraných ústavů vysokých škol a specializovaných komerčních pracovišť mezi širší spektrum konstruktérů, výpočtářů i do nižších stupňů vzdělávacích institucí. Žáci středních škol se již běžně setkávají s CAD, CAM, CAQ a dalšími počítačově podpo-rovanými obory. MKP je další technologií, se kterou je vhodné žáky středních škol na od-povídající úrovni seznámit. V teoretické části rozebírám učební plány technických předmětů na střední škole s cílem nalezení vhodného způsobu aplikace MKP do výuky. Zařazení vhodně volených příkladů upevňuje znalosti žáků v technických předmětech a vytváří základ pro jejich prohlubování v dalším studiu. Interdisciplinární MKP posiluje mezipředmětové vztahy a přispívá k prohlubování integrovaného obsahu vzdělávání. Praktická část práce obsahuje přípravy na vyučovací hodiny předmětu SPS. Příklady řešené klasicky pomocí vzorců jsou verifikovány softwarem založeným na analytických výpo-čtových metodách a také pomocí MKP. Hlavním cílem takto rozšířené výuky technických předmětů je promítnutí požadavků sou-časné konstrukční praxe do přípravy žáků na budoucí technické povolání. Výuka MKP má zvyšovat motivaci žáků při studiu, přispět k větší názornosti, rozvíjet jejich kreativitu, sa-mostatnou činnost při hledání optimálních řešení v kratším čase, zvýšit atraktivitu a popu-laritu obtížných technických předmětů, inspirovat při výběru oborové specializace. Žáky je nutno vést ke správnému formulování technických problémů, k verifikaci a kontrole řešení praktických příkladů, ke správné interpretaci výsledků řešení.
URI: http://hdl.handle.net/10563/21154
Datum: 2012-11-30
Dostupnost: Bez omezení
Ústav: Ústav pedagogických věd
Studijní obor: Učitelství odborných předmětů pro SŠ
Klasifikace závěřečné práce a její obhajoby: A 31629


Citace závěřečné práce

Soubory tohoto záznamu

Soubory Velikost Formát Zobrazit
smrčka_2013_bp.pdf 4.260Mb PDF Zobrazit/otevřít
smrčka_2013_vp.doc 54.5Kb Microsoft Word Zobrazit/otevřít
smrčka_2013_op.zip 16.84Kb Neznámý Zobrazit/otevřít

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit celý záznam

Find fulltext

Prohledat DSpace


Procházet

Můj účet