Rozhraní Umělecké dílo mezi fyzickou a virtuální reprezentací

Repozitář DSpace/Manakin

Jazyk: English čeština 

Rozhraní Umělecké dílo mezi fyzickou a virtuální reprezentací

Zobrazit celý záznam

Thumbnail
Název: Rozhraní Umělecké dílo mezi fyzickou a virtuální reprezentací
Autor: Lukášová, Helena
ISBN: 978-80-7678-183-2
URI: http://hdl.handle.net/10563/52469
Datum: 2023-10-20
Vydavatel: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Počet stran: 36
Dostupnost: Teze habilitační práce jsou přístupné veřejně v tištěné podobě v Knihovně UTB. Plný text práce je přístupný elektronicky pouze v rámci univerzity.


Abstrakt:

Helena Lukášová vystudovala sochařství na VŠVU, kde také absolvovala i doktorandské studium, jenž se zabývalo digitálním sochařstvím. Ve své práci zkoumá vztah reálného a virtuálního světa, mezi nimiž lze nalézt zajímavé průniky. Fragmenty známého světa mohou být reprezentovány v nových souvislostech. Základní myšlenka může být manifestována jak virtuálně, tak v materiálu. Její práce se neomezuje jen na výtvarné umění. Je autorkou úspěšných kolekcí šperků, spolupracovala s módními návrhářkami, podílela se na digitálních antropologických rekonstrukcích na půdě své domovské Masarykovy univerzity, kde působí na Fakultě informatiky jako pedagog a vedoucí Ateliéru grafického designu a multimédií na Katedře vizuální informatiky. V současné době, kdy umělecké dílo může být reprezentováno různými způsoby díky novým metodám zobrazení a zhmotnění za pomoci digitálních technologií, nutně vyvstávají otázky ohledně definic uměleckých kategorií. Dochází i k přehodnocení pozice umělce jako tvůrce, nová témata, které tato situace přináší, vedou k přehodnocení dřívějších stanovisek. Je sochařské dílo nutně spojené s hmotnou reprezentací v prostředí reálného světa? Je možné vnímat virtuální podobu trojrozměrného autorského objektu jako sochařské dílo (které může být navíc proměnlivé v čase) ač fyzicky neexistuje? Kam zařadit trojrozměrné dílo vycházející ze sad fotografií? Je sochařským dílem objekt, který byl realizován pomocí robotického obrábění? Nebo je jen zhmotněním zdrojového souboru, který ale není jinak vizuálně manifestován? Kde je originál a co je kopie? Tyto otázky vyvstávají při změně paradigmatu, který nástup digitálních technologií především v kombinaci s metodami digitální výroby, tvorby imerzivního prostředí a augmentované reality představují. Aktuálně je pak samostatným problémem pozice umělce ve vztahu k procesům učení neuronových sítí umělé inteligence.

Citace závěřečné práce

Soubory tohoto záznamu

Soubory Velikost Formát Zobrazit
Helena_Lukasova_Teze_habilitacni_prace_2023.pdfZablokované 1.087Mb PDF
Helena_Lukasova_habilitacni_ prace.pdfZablokované 22.85Mb PDF
Lukasova_posudek_Korinek.pdfZablokované 2.247Mb PDF
Lukasova_posudek_Noga.pdfZablokované 156.4Kb PDF
Lukasova_posudek_Sibinsky.pdfZablokované 165.8Kb PDF
Obsah.pdf 107.2Kb PDF Zobrazit/otevřít

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit celý záznam

Find fulltext

Prohledat DSpace


Procházet

Můj účet