Sociální vztahy mezi dětmi ve výchovných ústavech

Repozitář DSpace/Manakin

Jazyk: English čeština 

Sociální vztahy mezi dětmi ve výchovných ústavech

Zobrazit celý záznam

Není dostupný náhled
Název: Sociální vztahy mezi dětmi ve výchovných ústavech
Autor: Schottlová, Iva
Vedoucí: Martincová, Jana
Abstrakt: Diplomová práce se zabývá sociálními vztahy mezi dětmi ve výchovných ústavech. Cílem bylo porozumět vztahu mezi naplněním základních potřeb dětí a vztahy v kolektivu skupiny výchovného ústavu. Zajímá nás, jaký vliv mají tyto potřeby na kvalitu vztahů mezi jedinci dané skupiny, jak se liší hodnoty respondentů v jednotlivých kategoriích pocitů a zda respondenti, kteří mají naplněné základní potřeby, jsou vnímavější k osamoceným jedincům ve skupině. Výzkum proběhl dotazníkovým šetřením, reflektující potřeby a komunikační zdatnost dětí s poruchami chování. Dotazník se skládal ze tří okruhů, reflektující výzkumné otázky. Jeho první okruh byl inspirován Maslowovou pyramidou hodnot, obsahující sémantický diferenciál k vyjádření pocitů respondentů ve skupině, druhý okruh byl výrokový, týkající se vztahů s ostatními členy skupiny. Třetí okruh se zaměřoval na respondentovo vnímání vztahů mezi ostatními členy skupiny. Ve druhém a třetím okruhu respondent odpovídal podle Likertovy škály. Pro analýzu dat byla použita statistická metoda - Spearmanova korelace. Výsledky výzkumu zjistily, že respondenti, kteří mají naplněné základní potřeby a cítí se dobře v kolektivu skupiny, častěji uvádí pozitivnější vztahy mezi ostatními členy skupiny. Analýza ukázala středně silnou korelaci mezi pocitem pohody ve skupině a vnímáním vztahů mezi ostatními členy skupiny. Existuje několik vysvětlení pro toto zjištění, jako například kognitivní disonance nebo selektivní vnímání. Respondenti, kteří se cítí dobře ve skupině, pravděpodobně vnímají pozitivnější vztahy s ostatními členy skupiny, zatímco respondenti, kteří se necítí dobře ve skupině, pravděpodobně vnímají negativnější vztahy.
URI: http://hdl.handle.net/10563/52741
Datum: 2023-01-10
Dostupnost: Bez omezení
Ústav: Ústav pedagogických věd
Studijní obor: Sociální pedagogika


Citace závěřečné práce

Soubory tohoto záznamu

Soubory Velikost Formát Zobrazit Popis
schottlová_2023_dp.pdf 2.130Mb PDF Zobrazit/otevřít None
schottlová_2023_op.docx 18.60Kb Neznámý Zobrazit/otevřít None
schottlová_2023_vp.docx 17.20Kb Neznámý Zobrazit/otevřít None

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit celý záznam

Find fulltext

Prohledat DSpace


Procházet

Můj účet