Postoje romských dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí ke vzdělávání
Show simple item record
dc.contributor.advisor |
Hladík, Jakub
|
|
dc.contributor.author |
Lukáš, Petr
|
|
dc.date.accessioned |
2016-11-20T23:30:00Z |
|
dc.date.available |
2016-11-20T23:30:00Z |
|
dc.date.issued |
2015-01-07 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/36823
|
|
dc.description.abstract |
Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání romských dětí a jejich postoji k němu. Teoretická část popisuje důležité historické události ve výchově a vzdělávání romského etnika, analyzuje primární socializační prostředí dítěte a zmiňuje specifika výchovy v něm. Dále se zabývá romským dítětem, jeho odlišnostmi a znevýhodněními ve vzdělávacím procesu a neopomíjí zmínit působení školy, v němž se tento proces odehrává. Závěr teorie nabízí možná řešení ke zlepšení stávající situace ve vzdělávání Romů. Praktickou část tvoří kvantitativní výzkum postavený na dotazníkovém šetření. Hlavním cílem výzkumu je zjistit postoje romských dětí žijících v segregovaném "tradičním" romském společenství ke vzdělávání a aspektům s ním souvisejícím. |
|
dc.format |
103 s. |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
Romské dítě
|
cs |
dc.subject |
rodina
|
cs |
dc.subject |
učitel
|
cs |
dc.subject |
škola
|
cs |
dc.subject |
výchova
|
cs |
dc.subject |
vzdělávání
|
cs |
dc.subject |
Roma child
|
en |
dc.subject |
family
|
en |
dc.subject |
teacher
|
en |
dc.subject |
school
|
en |
dc.subject |
upbringing
|
en |
dc.subject |
education
|
en |
dc.title |
Postoje romských dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí ke vzdělávání |
|
dc.title.alternative |
Attitudes of Roma Children from Disadvantaged Socio-Cultural Environments towards Education |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Cakirpaloglu, Panajotis |
|
dc.date.accepted |
2015-09-07 |
|
dc.description.abstract-translated |
This thesis deals with the education of Roma children and their attitudes toward themselves. The theoretical part describes important historical events in educational upbringing and education of Roma ethnicity, analyzes the primary socialization environments and mentions some children specifics of education in it. It also deals with the Roma child, his differences and disadvantages in the educational process and does not omit the operation of schools where this process takes place. In the last part the theory provides possible solutions to improve the situation of state involvement, in Roma education. The practical part consist of the quantitative research based on questionnaire survey. The main objective of the research is to determine the position of Roma children living in segregated traditional Roma community education aspects related to it. |
|
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
38399
|
|
utb.result.grade |
A |
|
dc.date.submitted |
2015-04-17 |
|
local.subject |
romské děti
|
cs |
local.subject |
názory a postoje
|
cs |
local.subject |
vzdělávání
|
cs |
local.subject |
Romani children
|
en |
local.subject |
views and attitudes
|
en |
local.subject |
education
|
en |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account