dc.contributor.advisor |
Jůzl, Miloslav
|
|
dc.contributor.author |
Muselíková, Hana
|
|
dc.date.accessioned |
2016-11-20T23:35:43Z |
|
dc.date.available |
2016-11-20T23:35:43Z |
|
dc.date.issued |
2015-12-01 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/37173
|
|
dc.description.abstract |
Diplomová práce se zabývá pojetím piaristického školství v kontextu sociální pedagogiky. Základy piaristického školství položil koncem šestnáctého století Josef Kalasanský, který v Římě po morové epidemii začal pečovat o děti a mládež bez zaopatření. Josef Kalasansky založil první veřejnou a bezplatnou školu, kterou nazval "Zbožná škola". Přičinil se o vznik řádu piaristů, jehož členové kromě tří povinných slibů skládali ještě slib čtvrtý, a to učit bezplatně zbožnosti, dobrým mravům a potřebným vědomostem mládež. Význam piaristických škol spočíval v jednotné organizaci školství a vzdělávání, výchovném půso-bení, nenásilnosti a tolerantnosti. Během 400 let svého působení piaristé vybudovali roz-sáhlou síť školských zařízení po celém světě. Hlavním posláním řádu bylo a je vedle veřejné dobročinnosti výuka mládeže na školách všech stupňů. Klíčová slova: Řád piaristů, piaristé, piaristické školství, koleje, rezidence, dobročinnost, šlechta, kněží. |
|
dc.format |
98 s. (164 931 znaků) |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
Řád piaristů
|
cs |
dc.subject |
piaristé
|
cs |
dc.subject |
piaristické školství
|
cs |
dc.subject |
koleje
|
cs |
dc.subject |
rezidence
|
cs |
dc.subject |
dobročinnost
|
cs |
dc.subject |
šlechta
|
cs |
dc.subject |
kněží
|
cs |
dc.subject |
Piarist order
|
en |
dc.subject |
piarists
|
en |
dc.subject |
piaristic schools
|
en |
dc.subject |
colleges
|
en |
dc.subject |
residences
|
en |
dc.subject |
charity
|
en |
dc.subject |
nobles
|
en |
dc.subject |
priests
|
en |
dc.title |
Piaristické pojetí organizace školství a vzdělávání v kontextu sociální pedagogiky |
|
dc.title.alternative |
A Piarist Concept of Organisation of the School and Education System in the Context of Social Pedagogy |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Andrysová, Pavla |
|
dc.date.accepted |
2016-05-26 |
|
dc.description.abstract-translated |
This thesis deals with the concept of piarist education in the context of social pedagogy. Foundations of piarist education were laid at the end of the sixteenth century by Josef Kal-asanský. He began to care for children and youth without maintenance in Rome after the plague. José de Calasanz founded the first public and free school, which he called "godly schools" and subsequently contributed to the formation of the Piarist Order. Members be-sides the three mandatory vows made one more vow. The fourth vow was to learn youth religiousness, good morals and necessary knowledge free of charge, especially dispossessed youth. Importance of Piarist schools consisted of a single organization of education and training, educational work, non-violence and tolerance. During the 400 years of its existence piarists built an extensive network of educational institutions worldwide. The main purpose of the order was and is next to a public charity teaching youth at schools of all levels. |
|
dc.description.department |
Ústav pedagogických věd |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Sociální pedagogika |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Social pedagogy |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
dc.thesis.degree-program |
Specializace v pedagogice |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Specialization in Pedagogy |
en |
dc.identifier.stag |
41657
|
|
utb.result.grade |
E |
|
dc.date.submitted |
2016-04-15 |
|
local.subject |
piaristé
|
cs |
local.subject |
piaristické koleje
|
cs |
local.subject |
dějiny školství
|
cs |
local.subject |
Piarists
|
en |
local.subject |
Piarist colleges
|
en |
local.subject |
history of education
|
en |