dc.contributor.advisor |
Pacholík, Viktor
|
|
dc.contributor.author |
Studená, Jana
|
|
dc.date.accessioned |
2022-07-15T09:23:19Z |
|
dc.date.available |
2022-07-15T09:23:19Z |
|
dc.date.issued |
2021-10-12 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/50900
|
|
dc.description.abstract |
Bakalářská práce pojednává o podpoře autoregulace emocí u dětí v mateřské škole. Teoretická část se zabývá charakteristikou emocí, nelibými emoci, regulací a autoregulací emocí, emočním vývojem dítěte předškolního věku, prosociálního chování a socializací v předškolním věku a možnostmi podpory regulace emocí. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu s metodou polostrukturovaného interwiew s učitelkami mateřských škol. Cílem práce je analyzovat, jaké specifické postupy učitelky používají pro podporu schopnosti autoregulace emocí u dětí v mateřské škole. Výsledky ukazují že učitelky považují u dětí za projevy vhodné k autoregulaci emocí přehnaný pláč, zlost a vztek, které se vyskytují při různých situacích. Kolektiv dětí, velký počet dětí, přístup učitelek a nejednotnost s rodiči může podle učitelek autoregulaci emocí jistým způsobem ovlivňovat. Výzkum dále ukázal, že přístup k podpoře schopnosti autoregulace emocí je u učitelek spontánní, nahodilý a nesystematický. |
|
dc.format |
65 s. (108 796 znaků) |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
autoregulace emocí
|
cs |
dc.subject |
regulace emocí
|
cs |
dc.subject |
socializace
|
cs |
dc.subject |
self-regulation of emotions
|
en |
dc.subject |
regulation of emotions
|
en |
dc.subject |
socialization
|
en |
dc.title |
Podpora autoregulace emocí u dětí v mateřské škole |
|
dc.title.alternative |
Support of self-regulation of emotions in children in kindergarten |
|
dc.type |
bakalářská práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Lukášová, Hana |
|
dc.date.accepted |
2022-06-08 |
|
dc.description.abstract-translated |
The bachelor thesis deals with the support of self - regulation of emotions by children in kindergarten. The theoretical part deals with the characteristics of emotions, unpleasant emotions, regulation and self-regulation of emotions, emotional development of a preschool child, prosocial behavior and socialization in preschool age and the possibilities of supporting the regulation of emotions. The practical part presents the results of qualitatively oriented research using the method of semi-structured interview with kindergarten teachers. The aim of the thesis is to analyze what specific procedures teachers use to support the ability of self-regulation of emotions by children in kindergarten. The results show that teachers consider excessive crying, anger and rage, which occur in various situations, to be manifestations suitable for the self-regulation of emotions. According to the teachers, the team of children, the large number of children, the approach of the teachers and the disunity with the parents can influence the self-regulation of emotions in a certain way. The research also showed that the approach to supporting the ability of self-regulation of emotions in teachers is spontaneous, haphazard and unsystematic. |
|
dc.description.department |
Ústav školní pedagogiky |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Učitelství pro mateřské školy |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Preschool Teacher Training |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Bc. |
|
dc.thesis.degree-program |
Učitelství pro mateřské školy |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Preschool Teacher Training |
en |
dc.identifier.stag |
60248
|
|
dc.date.submitted |
2022-04-27 |
|