Strategie výuky historické složky společenskovědního učiva na 1. stupni základní školy

DSpace Repository

Language: English čeština 

Strategie výuky historické složky společenskovědního učiva na 1. stupni základní školy

Show simple item record

dc.contributor.advisor Janíková, Marcela
dc.contributor.author Kalíková, Tereza
dc.date.accessioned 2023-12-20T13:24:11Z
dc.date.available 2023-12-20T13:24:11Z
dc.date.issued 2022-11-18
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/52652
dc.description.abstract Předkládaná diplomová práce se zabývá výukovými strategiemi, které učitelé uplatňují při výuce historické složky společenskovědního vzdělávání na 1. stupni základní školy. V teoretické části této práce budou vymezena teoretická východiska k didaktickým strategiím učitele ve výuce historického učiva na 1. stupni základní školy. Po teoretickém rámci následuje charakteristika metodologie kvalitativně orientovaného výzkumu, který se zaměřuje na strategie výuky šesti učitelů. Prostřednictvím pozorování výuky a interview s učiteli se ukázalo, že výuka historického učiva je realizována hravou formou za využití aktivizačních a komplexních výukových metod. Učitelky často volí narativní přístup, podporují orientaci v historickém čase a ponechávají žáky si osvojovat informace v rámci projektové výuky. Bylo zjištěno, že volí spíše strategie zaměřené na žáky, jež žáky uvádí do aktivní role ve výuce. Přičemž však tyto postupy kombinují se strategiemi tradiční výuky. V neposlední řadě jsou specifikovány okolnosti ovlivňující volbu strategických záměrů učitele ve výuce. V závěru práce se nachází doporučení pro pedagogickou praxi týkající se výuky historického učiva v souvislosti s naším výzkumným zjištěním.
dc.format 107 s. (216 925 znaků)
dc.language.iso cs
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject výukové strategie cs
dc.subject vyučovací metoda cs
dc.subject organizační formy cs
dc.subject materiálně didaktické prostředky cs
dc.subject primární vzdělávání cs
dc.subject společenskovědní vzdělávání cs
dc.subject teaching strategies en
dc.subject teaching method en
dc.subject organizational forms en
dc.subject material didactic resources en
dc.subject primary education en
dc.subject social science education en
dc.title Strategie výuky historické složky společenskovědního učiva na 1. stupni základní školy
dc.title.alternative Teaching Strategies of the Historical Component of the Social Science Curriculum in the Primary School
dc.type diplomová práce cs
dc.contributor.referee Najvar, Petr
dc.date.accepted 2023-05-15
dc.description.abstract-translated The submitted thesis focuses on teaching strategies employed by teachers in the instruction of historical components of social science education at the primary level of elementary school. In the theoretical part of this work, the theoretical basis for the teacher's didactic strategies in teaching historical content at the primary level of elementary school will be defined. Following the theoretical framework, the characteristics of the methodology for a qualitatively oriented research are presented, focusing on the teaching strategies of six teachers. Through classroom observations and interviews with teachers, it was found that the teaching of historical content is carried out in a playful manner using activating and comprehensive teaching methods. Teachers often choose a narrative approach, support orientation in historical time, and allow students to acquire information within the context of project-based learning. It was found that they prefer strategies focused on students, which engage students in an active role in the learning process, while combining these approaches with traditional teaching strategies. Furthermore, the factors influencing the choice of strategic objectives for teachers in instruction are specified. In conclusion, recommendations for pedagogical practice related to the teaching of historical content in connection with our research findings are provided.
dc.description.department Ústav školní pedagogiky
dc.thesis.degree-discipline Učitelství pro 1. stupeň základní školy cs
dc.thesis.degree-discipline Lower Primary School Teacher Training en
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities en
dc.thesis.degree-name Mgr.
dc.thesis.degree-program Učitelství pro základní školy cs
dc.thesis.degree-program Teacher Training for Primary Schools en
dc.identifier.stag 63229
dc.date.submitted 2023-04-20


Files in this item

Files Size Format View Description
kalíková_2023_dp.pdf 2.074Mb PDF View/Open None
kalíková_2023_op.docx 26.49Kb Unknown View/Open None
kalíková_2023_vp.docx 28.74Kb Unknown View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account