dc.contributor.advisor |
Klapko, Dušan
|
|
dc.contributor.author |
Hrbáčková, Tereza
|
|
dc.date.accessioned |
2022-07-15T09:23:46Z |
|
dc.date.available |
2022-07-15T09:23:46Z |
|
dc.date.issued |
2021-10-11 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/51550
|
|
dc.description.abstract |
Diplomová práce se zabývá hodnocením obtížnosti učebnic přírodovědy pro první stupeň základní školy. Teoretická část sumarizuje poznatky o předmětu přírodověda, objasňuje základní pojmy teorie a evaluace učebnic a prezentuje vybrané výzkumy učebnic realizované v zahraničí a České republice. Praktická část je založena na kvantitativně orientovaném výzkumu, jehož cílem je vypočítat potenciální náročnost a přiměřenost výkladových textů v současných učebnicích přírodovědy pro 4. a 5. ročník základní školy. Předmětem výzkumu je 6 učebnic přírodovědy pro 4. a 5. ročník, které byly řediteli a učiteli základních škol uváděné jako nejvíce využívané. K analýze těchto učebnic je použita komplexní metoda měření obtížnosti textu. Dále jsou metodou strukturovaného interview zjišťovány názory učitelů prvního stupně základní školy na vybrané učebnice přírodovědy. Výsledky výzkumu prokázaly, že žádná z učebnic nevykazuje příliš jednoduchý nebo mimořádně obtížný text. |
|
dc.format |
106 s. (205 840 znaků) |
|
dc.language.iso |
cs |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
učebnice přírodovědy
|
cs |
dc.subject |
obtížnost textu
|
cs |
dc.subject |
hodnocení učebnic
|
cs |
dc.subject |
názory učitelů na učebnice
|
cs |
dc.subject |
rastr
|
cs |
dc.subject |
natural science textbooks
|
en |
dc.subject |
text difficulty
|
en |
dc.subject |
textbook evaluation
|
en |
dc.subject |
views of teachers on textbooks
|
en |
dc.subject |
checklist
|
en |
dc.title |
Hodnocení obtížnosti vybraných učebnic pro první stupeň ZŠ |
|
dc.title.alternative |
Difficulty Evaluation of Selected Textbooks for Primary Schools |
|
dc.type |
diplomová práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Ovary Bulková, Kristína |
|
dc.date.accepted |
2022-05-25 |
|
dc.description.abstract-translated |
The diploma thesis deals with the evaluation of the difficulty of natural science textbooks for the first grade of primary school. The theoretical part summarizes the knowledge about the subject of natural science, explains the basic concepts of theory and evaluation of textbooks and presents selected research on textbooks conducted abroad and in the Czech Republic. The practical part is based on a quantitative research, which aims to calculate the potential difficulty and adequacy interpretation of texts in current natural science textbooks for 4th and 5th year of primary school. The subject of the research are 6 natural science textbooks for grades 4th and 5th that were featured as the most used by primary school principals and teachers. For analysis these textbooks the comprehensive text difficulty measure method was used. Furthermore, the opinions of first grade primary school teachers on the selected natural science textbooks are investigated using the structured interview method. The results of the research showed that none of the textbooks exhibit overly easy or extremely difficult text. |
|
dc.description.department |
Ústav školní pedagogiky |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Učitelství pro 1. stupeň základní školy |
cs |
dc.thesis.degree-discipline |
Lower Primary School Teacher Training |
en |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Humanities |
en |
dc.thesis.degree-name |
Mgr. |
|
dc.thesis.degree-program |
Učitelství pro základní školy |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Teacher Training for Primary Schools |
en |
dc.identifier.stag |
60126
|
|
utb.result.grade |
B |
|
dc.date.submitted |
2022-04-22 |
|