Neformální koučování zaměstnanců a pracovní výkon ve vysokoškolském vzdělávání: Role vnímané organizační podpory a transformačního vedení

DSpace Repository

Language: English čeština 

Neformální koučování zaměstnanců a pracovní výkon ve vysokoškolském vzdělávání: Role vnímané organizační podpory a transformačního vedení

Show full item record

Thumbnail
Title: Neformální koučování zaměstnanců a pracovní výkon ve vysokoškolském vzdělávání: Role vnímané organizační podpory a transformačního vedení
Author: Nguyen, Thuy Giang
ISBN: 978-80-7678-318-8
URI: http://hdl.handle.net/10563/56819
Date: 2024-06-30
Publisher: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Page count: 49
Availability: Bez omezení


Abstrakt:

Koučování je definováno jako proces, který motivuje lidi k dosažení jejich největšího potenciálu v osobním i profesním životě. Rostoucí počet vědců vytvořil různé akademické články a provedl studie na téma koučování. I když došlo k výraznému nárůstu globálního chápání koučování, koncept neformálního koučování zůstává omezený a nepochopitelný. Na základě teorie sociální výměny si tedy studie klade za cíl vyvinout komplexní model pro zkoumání (1) přímých účinků neformálního koučování na vnímanou organizační podporu a pracovní výkon akademických pracovníků, (2) zprostředkovatelskou roli vnímané organizační podpory v efektu neformálního koučování o pracovním výkonu akademických pracovníků a (3) moderující roli transformačního vedení v souvislosti s neformálním koučováním, vnímanou organizační podporou a pracovním výkonem. Kromě toho bylo v kvantitativní studii použito 768 dotazníkových šetření ke sledování neformálního koučování od supervizorů, neformálního koučování od kolegů, vnímané organizační podpory, pracovního výkonu a transformačního vedení. Modelování strukturních rovnic parciálních nejmenších čtverců bylo použito ke zkoumání asociací příčina-následek mezi faktory prostřednictvím relevantních indikátorů. Teoreticky výsledky zdůraznily teorii sociální výměny v chápání spojení mezi neformálním koučováním a pracovním výkonem. Zároveň se ukázalo, jak vnímaná organizační podpora zprostředkovává vztahy mezi neformálním koučováním ze strany supervizorů a kolegů a pracovním výkonem a jak transformační vedení zmírňuje efekt neformálního koučování ze strany supervizorů a kolegů na pracovní výkon a vnímanou organizační podporu na vysokých školách. Prakticky mohou být výsledky výzkumu spolehlivou referencí pro vedení univerzity, specialisty na lidské zdroje, poradenské agentury a vládu, aby měli vhodnou politiku při zavádění neformálního koučování.

Citace závěřečné práce

Files in this item

Files Size Format View Description
nguyen_2025_teze.pdf 1.877Mb PDF View/Open
nguyen_2025_dp.pdf 1.159Mb PDF View/Open None
nguyen_2025_op.pdf 223.7Kb PDF View/Open None
nguyen_2025_op.pdf 0bytes PDF View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account