Neformální koučování zaměstnanců a pracovní výkon ve vysokoškolském vzdělávání: Role vnímané organizační podpory a transformačního vedení

DSpace Repository

Language: English čeština 

Neformální koučování zaměstnanců a pracovní výkon ve vysokoškolském vzdělávání: Role vnímané organizační podpory a transformačního vedení

Show simple item record

dc.contributor.author Nguyen, Thuy Giang
dc.date.accessioned 2025-02-13T12:26:17Z
dc.date.available 2025-02-13T12:26:17Z
dc.date.issued 2024-06-30
dc.identifier Elektronický archiv Knihovny UTB
dc.identifier.isbn 978-80-7678-318-8 cs
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/56819
dc.description.abstract Koučování je definováno jako proces, který motivuje lidi k dosažení jejich největšího potenciálu v osobním i profesním životě. Rostoucí počet vědců vytvořil různé akademické články a provedl studie na téma koučování. I když došlo k výraznému nárůstu globálního chápání koučování, koncept neformálního koučování zůstává omezený a nepochopitelný. Na základě teorie sociální výměny si tedy studie klade za cíl vyvinout komplexní model pro zkoumání (1) přímých účinků neformálního koučování na vnímanou organizační podporu a pracovní výkon akademických pracovníků, (2) zprostředkovatelskou roli vnímané organizační podpory v efektu neformálního koučování o pracovním výkonu akademických pracovníků a (3) moderující roli transformačního vedení v souvislosti s neformálním koučováním, vnímanou organizační podporou a pracovním výkonem. Kromě toho bylo v kvantitativní studii použito 768 dotazníkových šetření ke sledování neformálního koučování od supervizorů, neformálního koučování od kolegů, vnímané organizační podpory, pracovního výkonu a transformačního vedení. Modelování strukturních rovnic parciálních nejmenších čtverců bylo použito ke zkoumání asociací příčina-následek mezi faktory prostřednictvím relevantních indikátorů. Teoreticky výsledky zdůraznily teorii sociální výměny v chápání spojení mezi neformálním koučováním a pracovním výkonem. Zároveň se ukázalo, jak vnímaná organizační podpora zprostředkovává vztahy mezi neformálním koučováním ze strany supervizorů a kolegů a pracovním výkonem a jak transformační vedení zmírňuje efekt neformálního koučování ze strany supervizorů a kolegů na pracovní výkon a vnímanou organizační podporu na vysokých školách. Prakticky mohou být výsledky výzkumu spolehlivou referencí pro vedení univerzity, specialisty na lidské zdroje, poradenské agentury a vládu, aby měli vhodnou politiku při zavádění neformálního koučování.
dc.format 49 cs
dc.language.iso en
dc.publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
dc.rights Bez omezení
dc.subject neformální koučink cs
dc.subject vnímaná organizační podpora cs
dc.subject pracovní výkon cs
dc.subject transformační vedení cs
dc.subject vysokoškolské vzdělání cs
dc.subject informal coaching en
dc.subject perceived organisational support en
dc.subject job performance en
dc.subject transformational leadership en
dc.subject higher education en
dc.title Neformální koučování zaměstnanců a pracovní výkon ve vysokoškolském vzdělávání: Role vnímané organizační podpory a transformačního vedení
dc.title.alternative Employee Informal Coaching and Job performance in higher education: The role of Perceived Organizational Support and Transformational Leadership
dc.type disertační práce cs
dc.contributor.referee Čambál, Miloš
dc.contributor.referee Gregar, Aleš
dc.date.accepted 2025-01-15
dc.description.abstract-translated Coaching is defined as a process that motivates individuals to reach their greatest potential in both their personal and professional lives. A growing number of scholars have produced various academic articles and conducted research on the topic of coaching. While global understanding of coaching has significantly expanded, the concept of informal coaching remains limited and underexplored. Therefore, based on social exchange theory, this study aimed to develop a comprehensive model to examine (1) the direct effects of informal coaching on perceived organizational support and academic staff?s job performance, (2) the mediating role of perceived organizational support in the relationship between informal coaching and academic staff?s job performance, and (3) the moderating role of transformational leadership in the connections between informal coaching, perceived organizational support, and job performance. 768 questionnaire surveys were employed in a quantitative study to assess informal coaching from supervisors, informal coaching from colleagues, perceived organizational support, job performance, and transformational leadership. Partial Least Squares Structural Equation Modelling was used to examine the cause-effect relationships among the factors through the relevant indicators. Theoretically, the results emphasized the importance of social exchange theory in understanding the connection between informal coaching and job performance. Furthermore, the study demonstrated how perceived organizational support mediates the relationships between informal coaching from supervisors and colleagues and job performance. It also showed how transformational leadership moderates the effect of informal coaching from supervisors and colleagues on job performance and perceived organizational support in higher education institutions. Practically, the research findings provide a reliable reference for university management, human resource specialists, consulting agencies, and the Government to develop suitable policies for implementing informal coaching.
dc.description.department Ústav managementu a marketingu
dc.thesis.degree-discipline Economics and Management cs
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta managementu a ekonomiky cs
dc.thesis.degree-grantor Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Management and Economics en
dc.thesis.degree-name Ph.D.
dc.thesis.degree-program Economics and Management cs
dc.thesis.degree-program Economics and Management en
dc.identifier.stag 69335
dc.date.submitted 2024-10-02


Files in this item

Files Size Format View Description
nguyen_2025_teze.pdf 1.877Mb PDF View/Open
nguyen_2025_dp.pdf 1.159Mb PDF View/Open None
nguyen_2025_op.pdf 223.7Kb PDF View/Open None
nguyen_2025_op.pdf 0bytes PDF View/Open None

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Find fulltext

Search DSpace


Browse

My Account