dc.contributor.author |
Nguyen, Thuy Giang
|
|
dc.date.accessioned |
2025-02-13T12:26:17Z |
|
dc.date.available |
2025-02-13T12:26:17Z |
|
dc.date.issued |
2024-06-30 |
|
dc.identifier |
Elektronický archiv Knihovny UTB |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7678-318-8 |
cs |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/56819
|
|
dc.description.abstract |
Koučování je definováno jako proces, který motivuje lidi k dosažení jejich největšího potenciálu v osobním i profesním životě. Rostoucí počet vědců vytvořil různé akademické články a provedl studie na téma koučování. I když došlo k výraznému nárůstu globálního chápání koučování, koncept neformálního koučování zůstává omezený a nepochopitelný. Na základě teorie sociální výměny si tedy studie klade za cíl vyvinout komplexní model pro zkoumání (1) přímých účinků neformálního koučování na vnímanou organizační podporu a pracovní výkon akademických pracovníků, (2) zprostředkovatelskou roli vnímané organizační podpory v efektu neformálního koučování o pracovním výkonu akademických pracovníků a (3) moderující roli transformačního vedení v souvislosti s neformálním koučováním, vnímanou organizační podporou a pracovním výkonem. Kromě toho bylo v kvantitativní studii použito 768 dotazníkových šetření ke sledování neformálního koučování od supervizorů, neformálního koučování od kolegů, vnímané organizační podpory, pracovního výkonu a transformačního vedení. Modelování strukturních rovnic parciálních nejmenších čtverců bylo použito ke zkoumání asociací příčina-následek mezi faktory prostřednictvím relevantních indikátorů. Teoreticky výsledky zdůraznily teorii sociální výměny v chápání spojení mezi neformálním koučováním a pracovním výkonem. Zároveň se ukázalo, jak vnímaná organizační podpora zprostředkovává vztahy mezi neformálním koučováním ze strany supervizorů a kolegů a pracovním výkonem a jak transformační vedení zmírňuje efekt neformálního koučování ze strany supervizorů a kolegů na pracovní výkon a vnímanou organizační podporu na vysokých školách. Prakticky mohou být výsledky výzkumu spolehlivou referencí pro vedení univerzity, specialisty na lidské zdroje, poradenské agentury a vládu, aby měli vhodnou politiku při zavádění neformálního koučování. |
|
dc.format |
49 |
cs |
dc.language.iso |
en |
|
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
|
dc.rights |
Bez omezení |
|
dc.subject |
neformální koučink
|
cs |
dc.subject |
vnímaná organizační podpora
|
cs |
dc.subject |
pracovní výkon
|
cs |
dc.subject |
transformační vedení
|
cs |
dc.subject |
vysokoškolské vzdělání
|
cs |
dc.subject |
informal coaching
|
en |
dc.subject |
perceived organisational support
|
en |
dc.subject |
job performance
|
en |
dc.subject |
transformational leadership
|
en |
dc.subject |
higher education
|
en |
dc.title |
Neformální koučování zaměstnanců a pracovní výkon ve vysokoškolském vzdělávání: Role vnímané organizační podpory a transformačního vedení |
|
dc.title.alternative |
Employee Informal Coaching and Job performance in higher education: The role of Perceived Organizational Support and Transformational Leadership |
|
dc.type |
disertační práce |
cs |
dc.contributor.referee |
Čambál, Miloš |
|
dc.contributor.referee |
Gregar, Aleš |
|
dc.date.accepted |
2025-01-15 |
|
dc.description.abstract-translated |
Coaching is defined as a process that motivates individuals to reach their greatest potential in both their personal and professional lives. A growing number of scholars have produced various academic articles and conducted research on the topic of coaching. While global understanding of coaching has significantly expanded, the concept of informal coaching remains limited and underexplored. Therefore, based on social exchange theory, this study aimed to develop a comprehensive model to examine (1) the direct effects of informal coaching on perceived organizational support and academic staff?s job performance, (2) the mediating role of perceived organizational support in the relationship between informal coaching and academic staff?s job performance, and (3) the moderating role of transformational leadership in the connections between informal coaching, perceived organizational support, and job performance. 768 questionnaire surveys were employed in a quantitative study to assess informal coaching from supervisors, informal coaching from colleagues, perceived organizational support, job performance, and transformational leadership. Partial Least Squares Structural Equation Modelling was used to examine the cause-effect relationships among the factors through the relevant indicators. Theoretically, the results emphasized the importance of social exchange theory in understanding the connection between informal coaching and job performance. Furthermore, the study demonstrated how perceived organizational support mediates the relationships between informal coaching from supervisors and colleagues and job performance. It also showed how transformational leadership moderates the effect of informal coaching from supervisors and colleagues on job performance and perceived organizational support in higher education institutions. Practically, the research findings provide a reliable reference for university management, human resource specialists, consulting agencies, and the Government to develop suitable policies for implementing informal coaching. |
|
dc.description.department |
Ústav managementu a marketingu |
|
dc.thesis.degree-discipline |
Economics and Management |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta managementu a ekonomiky |
cs |
dc.thesis.degree-grantor |
Tomas Bata University in Zlín. Faculty of Management and Economics |
en |
dc.thesis.degree-name |
Ph.D. |
|
dc.thesis.degree-program |
Economics and Management |
cs |
dc.thesis.degree-program |
Economics and Management |
en |
dc.identifier.stag |
69335
|
|
dc.date.submitted |
2024-10-02 |
|